دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۱
پایدار: کاهش تعرفه پُستی کتاب در اولویت دولت قرار بگیرد/ هزینه 15 میلیون تومانی فقط برای پست فهرست آثار!

مدیرمسوول نشر کتاب دانشگاهی درباره میزان خدمات پُست در حوزه توسعه فرهنگ کتابخوانی کشور گفت: متاسفانه هزینه پُستی برای ارسال کتاب‌ها بالاست. بنابراین، ضرورت دارد دولت در حوزه کاهش تعرفه پُستی این کالای فرهنگی ورود پیدا کند.

مسعود پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در  اظهار کرد: بدون تردید بالا بودن هزینه‌های پُست کتاب و مطبوعات در ایران، مشکلات فراوانی را در سیستم توزیع این کالای فرهنگی ایجاد می کند. این در حالی است که در سراسر دنیا تعرفه‌های پُستی به منظور حمایت از حوزه فرهنگ، کتاب و مطبوعات از کاهش چشمگیری برخوردار است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت از کاهش تعرفه‌های پُستی کتاب و مطبوعات، گفت: متاسفانه بالا بودن هزینه‌های پُست کتاب زمینه افزایش تردد درون شهری را افزایش داده است؛ به این معنا که مخاطبان و نیازمندان به کتاب، حضور مستقیم در بازار نشر را بر دریافت کتاب از طریق پُست ترجیح دهد.

پایدار ادامه داد: البته معتقدم این افزایش تردد درون شهری را می توان با افزایش تعداد کتابفروشی ها حل کرد. متاسفانه در شهر تهران به جز کتابفروشی های مستقر در راسته انقلاب، مرکز یا سازمان فعال دیگری درعرصه توزیع کتاب‌ها وجود ندارد یا بسیار محدود است.

این ناشر فعال حوزه دانشگاه در پاسخ به این پُرسش که «آیا تعرفه بالای پُست کتاب در افزایش تردد میان شهری تاثیر دارد یا خیر؟» گفت: از آن‌جا که هزینه‌های حمل و نقل میان شهری بسیار افزایش یافته است، شهرستانی‌ها تمایلی به حضور در شهری مانند تهران برای حضور در خیابان انقلاب یا نمایشگاه‌های کتاب مستقر در تهران را ندارند. بنابراین، افزایش تردد میان شهری به واسطه بالا بودن تعرفه پُستی را قبول ندارم.

پایدار در این زمینه توضیح داد: در سال‌های گذشته خاطرم است که دانشگاه‌ها برای دانشجویان با هدف بهره‌مندی از تازه‌های نشر، تور نمایشگاه‌ کتاب و کتابگردی راه می انداختند. متاسفانه اکنون این طرح یا اصلاً دیده نمی شود یا به ندرت در برخی دانشگاه‌ها اجرا می شود. در شرایطی که هزینه‌های چنین فعالیت‌های فرهنگی افزایش یافته است بدون تردید تردد‌های میان شهری نیز کاهش می یابد در نتیجه بالا بودن تعرفه‌های پُست کتاب، در افزایش تردد‌های میان شهری چندان تاثیرگذار نیست.

مدیرمسوول نشر کتاب دانشگاهی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما در حوزه تعرفه پُستی، میان کتاب و سایر کالاها تفاوتی وجود ندارد. حتی وقتی ناشران در نظر دارند تنها فهرست کتاب‌هایشان را به شهرهای مختلف ارسال کنند، این فعالیت را نوعی تبلیغ می دانند و در نتیجه هزینه پُست آزاد حساب می‌شود. به طور مثال از میان هزینه‌های متقبل شده این انتشارات در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، تنها 15 میلیون تومان به ارسال پُستی فهرست کتاب‌ها به سراسر کشور اختصاص داشت! بنابراین، باید دولت از شرکت پُست به منظور کاهش تعرفه‌های پُستی کتاب و مطبوعات حمایت کند.

وی در پایان گفت و گو افزود: به تازگی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تفاهمنامه‌ای را با شرکت پُست امضا کرده‌ است که امیدواریم موضوع کاهش تعرفه های پُست کتاب در این تفاهمنامه منعکس شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها