چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
مروری بر «راهبردهای قانونگذاری در حقوق مالکیت صنعتی» در یک کتاب

«راهبردهای قانونگذاری در حقوق مالکیت صنعتی» تالیف مریم شیخی اثری است که تلاش می‌کند تا مواردی مانند حقوق مالکیت صنعتی و حوزه‌های حمایتی آن، نحوه تدوین نمونه قانون جامعه حمایت از حقوق مالکیت صنعتی را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در رابطه با راهبردهای قانونگذاری در حقوق مالکیت صنعتی تالیف شده است. «حقوق مالکیت صنعتی»، «روش‌ها و اصول قانون‌گذاری در نظام مالکیت صنعتی» و «قانون نمونه جامع حقوق مالکیت صنعتی» به ترتیب عناوین سه بخش این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخش نخست مفهوم مالکیت فکری به اختصار به همراه شرح مختصری درباره حوزه‌های حمایتی و پیشینه این حقوق در ایران و جهان توضیح داده شده است و در قسمت دوم این بخش حقوق مالکیت صنعتی و حوزه‌های حمایتی آن از جمله اختراعات، مدل‌های مصرفی، ط‌رح‌های صنعتی، مدارهای یکپارچه الکترونیکی، علایم تجاری، نشانه‌های مبدا جغرافیایی، اسرار تجاری و حمایت در برابر رقابت غیرمنصفانه در گفتارهای جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. 

در بخش دوم با عنوان «روش‌ها و اصول قانون‌گذاری در نظام مالکیت صنعتی»، تلاش می‌شود تا نظام قانونگذاری درباره موضوع‌های حقوق و مالکیت فکری و به ویژه حقوق مالکیت صنعتی بررسی شود و فراز و فرودهای قانونگذاری ایران را در این باره روشن کند. همچنین در این بخش، روش‌ها و اصول قانونگذاری در حقوق با تاکید بر حقوق مالکیت فکری و روش‌ها و اصول تدوین قانون در آن بررسی شده است. 

در فصل دوم این بخش به تفضیل ایرادها و نواقص قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علایم و اسامی تجاری و نقاط تخطی قانونگذار از اصول و روش‌های صحیح قانونگذاری به ویژه از منظر تعهدات بین‌المللی ایران در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مورد بررسی واقع شده است. 

«قانون نمونه جامع حقوق مالکیت صنعتی» عنوان بخش سوم این کتاب است که در فصل نخست، نحوه تدوین نمونه قانون جامعه حمایت از حقوق و مالکیت صنعتی و اسناد و قوانین مورد اقتباس و روش کار و مراحل آن شرح داده شده است و در فصل دوم قانون نمونه در 164 ماده عرضه شده که شامل تمامی موضوعات حقوق مالکیت صنعتی است و در قسمت آخر گزارش توجیهی و شرح ماده به ماده قانون به همراه موارد مورد اقتباس از قوانین خارجی و اسناد بین‌المللی و ضرورت وجود ماده شرح داده شده است. 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «نشانه مبدا جغرافیایی کالا به اسم یا علامت خاصی گفته می‌شود که مبدا کالا را به کشور، منطقه یا محل و ناحیه‌ای خاص که محصول نشات گرفته از آنجا است و کیفیت و مرغوبیت و شهرت یا سایر خصوصیات کالا منحصرا یا اساسا به خاطر محل جغرافیایی از جمله عوامل طبیعی و انسانی آن است و همین امر به نحو گسترده‌ای در بازاریابی کالا موثر گشته است، منتسب می‌سازد.» 

چاپ نخست کتاب «راهبردهای قانونگذاری در حقوق مالکیت صنعتی به انضمام نمونه قانون جامع حقوق مالکیت صنعتی و گزارش توجیهی» نوشته مریم شیخی، در 352 صفحه ، شمارگان 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی چاپ و روانه بازار نشر شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها