شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
استاد ادبیات فارسی: بی توجهی به گویش های محلی ظلم به فرهنگ است

استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه فرهنگ ، آداب و رسوم و آموزش از طریق زبان مادری نسل به نسل منتقل می شود افزود : بی توجهی و فراموشی گویش های محلی ظلم به فرهنگ است .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رضا اسماعیلی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد آموزش زبان مادری و توجه به آن در نظام آموزشی گفت : توجه به این مقوله یک ضرورت است اما اگر به صورت سراسری باشد محلی از اعراب ندارد.


وی با تاکید بر اینکه توجه به زبان مادری در حفظ فرهنگ و هویت ملی تاثیر گذار است اضافه کرد : البته این مهم نیازمند یک سازو کار مناسب است و نظام آموزشی قبل از اجرایی کردن آن باید تمامی تبعات و پیامدهای آن را مورد توجه قرار دهد. 


استاد زبان و ادبیات فارسی بی توجهی به گویش های محلی و زبان مادری را ظلم به فرهنگ دانست و گفت: حفظ گویش های محلی به غنای فرهنگی کمک می کند و سبب وحدت و همبستگی ملی خواهد شد. 


اسماعیلی با یاد آوری اینکه شاعران زیادی در کشور هم به زبان فارسی و هم به گویش های خود شعر می سرایند افزود : می توان در کنار زبان فارسی به این گویش ها نیز توجه ویژه کرد. 


وی تصریح کرد که استفاده از زبان مادری و گویش های محلی در فعالیت های فوق برنامه قطعا اثر گذار خواهد بود. 


این شاعر معاصر توجه به زبان مادری در کنار آموزش زبان هایی همچون انگلیسی و عربی در مدارس را مهم دانست و گفت : با توجه به عصر فناوری و تکنولوژی ها می توان این گویش ها را در فضای مجازی مورد توجه قرار داد. 


وی افزود: باید به افراد در فراگیری گویش های محلی آزادی عمل داد و نباید اجباری در این زمینه صورت گیرد ، نظام آموزشی می تواند در کنار آموزش زبان فارسی کلاس هایی را برای این مقوله در نظر بگیرد. 


اسماعیلی با بیان اینکه باید به وجوه ایجابی این مقوله توجه شود گفت : اینکه چقدر این مقوله در وحدت ملی و همبستگی اجتماعی تاثیر خواهد گذاشت از نکاتی است که باید مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد.

مطالب منتشر شده در سرویس «کتاب در رسانه‌های امروز» بیانگر نظرات این رسانه‌ها بوده و لزوما مورد تأیید خبرگزاری کناب ایران (ایبنا) نمی‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها