شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
میرشمسی؛ پیشگام سلامت ایران

پروفسور سید‌حسین میرشمسی، از جمله تاثیرگذاران علم دامپزشکی ایران، علاوه بر تالیف بیش از 30 عنوان کتاب، دارای نشان چهره ماندگار و عنوان پدر «واکسن‌سازی ایران» است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- سید‌حسین میرشمسی، به دلیل تلاش برای تولید واکسن‌های دامی، واکسن و سرم دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و همچنین تولید واکسن برای بیماری‌های ویروسی سرخک، فلج اطفال، سرخجه و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واکسن‌ها به کشور، به «پدر واکسن ایران » معروف بود. او بنیانگذار تولید واکسن‌های انسانی، در موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی نیز بود.

کارنامه‌ای پربار
دانش‌آموختگانی که امروزه در عرصه دامپزشکی در حال فعالیت هستند، عمدتا از شاگردان پروفسور میرشمسی محسوب می‌شوند. این چهره ماندگار کشور، در سال 1374، توانست لوح تقدیر و نشان درجه یک پژوهشی را دریافت کند. وی هفت سال نیز به‌عنوان استاد مدعو در دانشکده پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی دانشگاه تهران تدریس کرد.

این استاد دامپزشکی کشور، علاوه بر سال‌ها تدریس، بیش از 30 اثر ماندگار را نیز در این عرصه برجای گذاشته است. 

وی 44 سال پیش (1348) با تالیف کتاب «ویروس‌‌شناسی عمومی» موفق به دریافت نشان برگزیده کتاب سال شد. کتاب‌های «اصول ایمنی‌شناسی» و  «پیشگیری و درمان با واکسن و سرم» تالیف وی نیز به ترتیب در سال‌های 1352 و 1357، به‌عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شدند.

کتاب «پیشگیری و درمان با واکسن و سرم» اثر پروفسور میرشمسی، در سال 1375در ویرایش سوم منتشر شد.

عزیمت برای یافتن
این چهره ماندگار دامپزشکی کشور، در سال 1339 (1960 میلادی) پس از‌ آن‌که تولید واکسن‌های ضد ‌دیفتری، کزاز و سیاه سرفه به مرز تولید انبوه رسیده بود، با توجه به علاقه شخصی خود به پژوهش در زمینه ویروس‌ها پرداخت و برای استفاده از دو بورس تحقیقاتی، عازم کشور آمریکا شد.

در طی یک‌سال نخست، با استفاده از بورس موسسه بهداشت آمریکا و در چهار ماه بعد با استفاده از بورس سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (F.A.O) به فراگیری علوم جدید در این سازمان پرداخت.

میرشمسی، از نخستین روزهای سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۶۱، در واحد ویروس‌شناسی ‌موسسه بهداشت ایالت نیویورک به فراگیری ویروس‌شناسی ادامه داد و از آن پس به مدت 4 ماه در شورای پژوهش پزشکی لندن در یک برنامه پژوهشی ویروس‌شناسی شرکت کرد.

ساخت نخستین واکسن پس از بازگشت
این استاد دامپزشکی، از اواسط سال ۱۳۴۸ به تولید واکسن ضد‌ سرخک در موسسه رازی پرداخت و از سال ۱۳۵۲ پژوهش در زمینه تولید واکسن ضد‌ فلج اطفال را نیز آغاز نمود، به‌طوری‌که تولید انبوه این واکسن نیز به فهرست واکسن‌های تهیه شده در این موسسه افزوده شد. وی در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ موفق به تولید دو واکسن جدید ضد ‌اوریون و ضد‌ سرخجه نیز در این موسسه شد.



ساخت واکسن‌ در سایر کشورها
وی پس از اجرای موفق ساخت واکسن در ایران، در سال ۱۹۶۲ به نمایندگی از طرف سازمان جهانی بهداشت، مرکز تولید واکسن کشور اردن را تاسیس کرد. همچنین او از سال ۱۹۸۰، در انستیتو پاستور کشور تونس به‌عنوان مشاور و کارشناس سازمان بهداشت جهانی همکاری داشت و از سال ۱۹۷۰ نیز به‌عنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت در منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک در کمیته استانداردهای بیولوژیک وابسته به این سازمان فعالیت کرد.

این چهره ماندگار علم کشور، در ادامه تحقیقات خود در عرصه واکسن‌سازی، در سال ۱۹۸۴ از طرف یونیسف برای بررسی مشکلات موسسه واکسن‌سازی کشور کره‌شمالی واقع در پیونگ یانگ، ماموریت یافت. این طرح به همت وی در کشور طراحی شد و سپس توسط یونیسف به اجرا درآمد.

جوایز طرح‌های پژوهشی برتر در ویترین افتخارات
پروفسور میرشمسی، در 1370 به‌عنوان همکار طرح پژوهشی «تهیه واکسن جدید ضد اوریون با ویروس تعدیل حدت یافته محلی»، در ۱۳۷۳ به‌عنوان مجری طرح پژوهشی «ایمن سازی به ضد دو عفونت دیفتری و کزاز با توکسوئیدهای مایع ضد این دو عفونت از راه خورانیدن واکسن» و در ۱۳۷۴ نیز به‌عنوان همکار طرح پژوهشی «تهیه آنتی ژن سرخجه جهت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی» از جشنواره خوارزمی موفق به دریافت جایزه و نشان درجه یک پژوهشی شد.

این استاد دامپزشکی، به دلیل کوشش فراوان در راه اعتلای این علم و واکسن‌سازی، به عضویت آکادمی علوم نیویورک و مجمع بین‌المللی زیست‌شناسان درآمد و در سال 1368 نیز پس از پنجاه سال تحقیق و پژوهش در عرصه دامپزشکی، از سوی رییس‌جمهور وقت، مورد تقدیر قرار گرفت و نشان درجه یک پژوهش را دریافت کرد. وی در سال 1373 نیز به عضویت فرهنگستان علوم جهان سوم درآمد.

میرشمسی در آینه زمان
سید‌حسین میرشمسی، در سال ۱۲۹۳ در اصفهان متولد شد. وی دیپلم خود را در سال ۱۳۱۴ دریافت کرد و تحصیلات آکادمیک را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شروع کرد. این چهره فقید عرصه دانش ایران، در سال ۱۳۲۰ توانست دکترای خود را دریافت کند. او به مدت ۹ سال در موسسه سرم و واکسن سازی رازی در حصارک مشغول به‌کار بود و در پی آن جهت گرفتن تخصص به کشور فرانسه رفت و راهی دانشکده دامپزشکی «آلفرد» وابسته به دانشگاه پاریس شد، در آنجا به تحصیل پرداخت و در 1332 سال 1332 فارغ‌التحصیل شد.

دکتر سید‌حسین میرشمسی، پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در راه اعتلای دانش سلامت کشور و تربیت دانشجویان بسیار، در ۲۳ آذرماه ۱۳۸۷ در ۹۴ سالگی، به دیار باقی شتافت./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها