پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
ایستگاه بعدی «قطار 57» مناطق جنگی است/ طرح اولیه رمانم داستان جنگ بود!

رضا رئیسی، داستان‌نویس حوزه‌های دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی که سال 1386 رمان انقلابی «قطار 57» به قلم وی منتشر شد، پس از 6 سال اعلام کرد هنگام نوشتن طرح این داستان در اندیشه خلق یک رمان جنگی بوده اما بعد از مدتی آن‌را به یک رمان انقلابی تبدیل کرده است.

رئیسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: رمان جنگ از ادبیات انقلاب جدا نیست اما فاصله زمانی اندک بین پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی به ادبیات انقلاب فرصت شکوفایی نداد. طبیعی است که ادبیات به ویژه رمان و داستان کوتاه با موضوع یک رخداد تاریخی، با گذشت مدت زمانی از آن رویداد شکوفا می‌شود و در واقع از تعریف به تالیف می‌رسد. 

به چه دلیل گفته می‌شود ادبیات جنگ و انقلاب از هم جدا نیستند؟ رییسی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: با مطالعه زندگینامه و خاطرات اکثر شهدای جنگ تحمیلی متوجه می‌شویم، زندگی آن‌ها از دوران انقلاب اسلامی و پیش از آن روایت می‌شود. کسی نمی‌تواند پیوند بین انقلاب اسلامی و جنگ را نفی کند اما از آن‌جا که ما آثار عمیق و ماندگار در حوزه انقلاب تولید نمی‌کنیم، بسیاری از زوایای این اتفاق در آثار داستانی ایران ناگفته مانده است. 

رئیسی با اشاره به رمان «قطار 57» که سال 1386 به قلم وی و با موضوع انقلاب روانه بازار نشر شد، اظهار کرد: هنگامی که مشغول نوشتن طرح این رمان بودم، به خلق یک اثر جنگی می‌اندیشیدم اما با تجربه‌ای که داشتم تصمیم گرفتم زمان داستان را عقب‌تر و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ببرم. این کتاب در واقع نخستین جلد از یک مجموعه کتاب است که در نظر دارم جلد‌های بعدی آن را به حوادث جنگ تحمیلی اختصاص دهم. 

وی درباره زمان انتشار جلدهای بعدی «قطار 57» اظهار کرد: هنوز طرح داستانی جلدهای بعدی این رمان را روی کاغذ پیاده نکرده‌ام اما علاقه زیادی به نوشتن ادامه این رمان دارم و بدون شک ایستگاه بعدی قطار 57 از مناطق جنگی می‌گذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها