جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
کتاب‌های جدید مهرداد قیومی در راهند

«10 حکایت معماری» و «پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر» به قلم مهرداد قیومی بیدهندی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی منتشر می‌شود.-

قیومی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: چهار کتاب در نوبت انتشار دارم که به زودی وارد کتابفروشی‌ها می‌شود. یکی از این آثار ترجمه کتاب «نیروهای ادراک بصری در معماری» اثر رودولف آرنهایم است. این کتاب در اصل ویراست تازه‌ای از ترجمه کتاب «پویه‌شناسی صور معماری» که چند سال پیش منتشر شد. انتشارات سمت تا ماه آینده این کتاب را به مخاطبان عرضه می‌کند. 

وی افزود: ترجمه کتاب «قله‌های خط و تذهیب قرآن» را که یکی از مهم‌ترین آثار مارتین لینگز، متفکر سنت‌گرایی انگلیسی است، در حدود یک‌سال و نیم پیش به انتشارات حکمت تحویل داده شده است و امیدوارم در سال آینده منتشر شود. 

قیومی در ادامه به دو کتاب دیگر اشاره کرد و گفت: «پژوهش‌های معماری و هنر: تاریخ و نظر، دفتر اول» مجموعه مقالاتی در موضوعات تاریخ و نظریۀ معماری و هنر است که در حدود دو سال پیش به انتشارات روزنه واگذار شد. امیدوارم با برداشته شدن موانع وزارت ارشاد در این روزها، این کتاب نیز به‌ زودی منتشر شود و در نهایت کتاب «10 حکایت معماری» که شامل 10 حکایت کوتاه درباره معماری و معمار است، نیز در روزهای آینده از سوی نشر روزنه به مخاطبان عرضه می‌شود. 

این مدرس و محقق تاریخ معماری و هنر همچنین به کتاب‌هایی که هم‌اکنون با همکاری دیگر محققان و مترجمان در دست تالیف یا ترجمه دارد، اشاره کرد و توضیح داد: «درآمدی کتاب‌شناختی بر متون فارسی از منظر تاریخ معماری، دفتر دوم: متون دورۀ صفویه» پژوهش این کتاب با همکاری مهندس بیتا قهرمانی در مراحل نهایی است و تا اواسط سال آینده به پایان می‌رسد. همچنین مرحله پژوهشی کتاب «معماری گم‌شده: جست‌وجوی ویژگی‌های معماری خانقاه در سده‌های نخست» را با همکاری مهندس سینا سلطانی را به پایان رساندم. امیدوارم تدوین کتاب نیز تا اواخر بهار سال آینده (1393) به پایان برسد. 

قیومی گفت: به سفارش سازمان تدوین کتاب‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) مجموعه مقالاتی اعم از تألیف و ترجمه با عنوان «معماری و شهرسازی جهان اسلام» با همکاری نازنین شهیدی، امیرحسین کریمی و زهرا چیت‌سازیان در دست تألیف است. این کتاب در دو جلد تا پایان امسال (1392) به ناشر تحویل داده می‌شود. همچنین کتاب «تاریخ معماری چیست؟» اثر «اندرو لیچ» را با همکاری زهرا گلشن مشغول ترجمه هستیم. امیدوارم این ترجمه در اوایل سال آینده به پایان برسد. 

قیومی در پایان گفت:‌ این روزها  کتاب «کتاب‌نگاشت توضیحی مباحث نظری تاریخ معماری و هنر» را آماده انتشار می کنم. کتاب دیگرم یعنی «منابع پیشین (درجۀ اول) تاریخ معماری ایران» نیز در مراحل نهایی تدوین است که در اوایل سال آینده (1393) به ناشر سپرده خواهد شد. 

مهرداد قیومی بیدهندی، استادیار گروه تاریخ معماری و مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است.

کتاب‌های «فرهنگ‌نامه معماری ایران در مراجع فارسی»، «درآمدی کتاب‌شناختی بر متون فارسی از منظر تاریخ معماری» و «گفتارهایی در مبانی و تاریخ معماری و هنر» نام تعدادی از تالیفات منتشر شده و همچنین کتاب‌های «هندسه و تزیین در معماری اسلامی» گل‌رو نجیب اوغلو، «رساله معماریه» جعفر افندی و «معماری و راز جاودانگی» کریستوفر الکساندر نیز نام تعدادی از کتاب های قیومی در حوزه ترجمه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها