چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
هلگا ام. نواک نویسنده آلمانی درگذشت

هلگا ام. نواک نویسنده و شاعر آلمانی – ایسلندی در 78 سالگی چشم از جهان فروبست./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، نواک روز سه شنبه 24 دسامبر (4 دیماه) پس از تحمل درد و رنجی طولانی در برلین دار فانی را وداع گفت.

ماریا کارلیدوتیر ملقب به هلگا ام. نواک 8 سپتامبر 1935 در برلین ـ کوپنیک متولد شده بود. او در رشته‌های روزنامه‌نگاری و فلسفه در دانشگاه لایپزیک تحصیل کرد و پس از آن به فعالیت در زمینه‌های گوناگونی مشغول شد که کار در آزمایشگاه و کتابفروشی از آن جمله بود.

وی سال 1961 به ایسلند رفت، ازدواج کرد و سال 1965 به جمهوری دموکراتیک آلمان بازگشت. سپس به تحصیل در انستیتو ادبیات یوهانس ار.بشر در لایپزیک پرداخت. در سال 1966 به دلیل نگارش متون انتقادی شهروندی جمهوری دموکراتیک آلمان را از دست داد. پس از آن دیگر بار روانه ایسلند شد اما در سال 1967 در جمهوری فدرال آلمان اقامت کرد و از آن بعد به تناوب در برلین، یوگسلاوی و فرانکفورت زیست و در کنار نگارش متون سیاسی کار سرودن شعر را نیز آغاز کرد.

نواک در طول حیات ادبی خود کتاب‌های بسیاری منتشر کرد که از برجسته‌ترین آن‌ها دو رمان خودزندگینامه به نام‌های «آیس هایلیگن» 1979 و «پرنده بدون پر» 1982 هستند.این بانوی نویسنده و شاعر همچنین جوایز ادبی بسیاری را برای آثار خود کسب کرد که مدال یادبود رزویتای شهر باد گاندرسهایم (1989) ، جایزه ادبی براندنبورگ (1997) ، جایزه دروسته شهر مرسبورگ (2012) و جایزه نویسنده شهر برگن ـ انکهایم (1979/1980) در فرانکفورت از جمله آن‌هاست.

هلگا ام . نواک عضو انجمن نویسندگان آلمان و از سال 1973 نیز عضو مرکز شاعران ، مقاله‌نویسان و نویسندگان جمهوری فدرال آلمان بود. جلد سوم زندگینامه خودنوشت وی با عنوان «روی گردن قو» در ماه سپتامبر امسال منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها