یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
تحلیل موسیقی شعر در غزل خاقانی به قلم پژوهشگر اصفهانی

کتاب «زیبایی شناسی غزلیات خاقانی» تالیف ملیحه متغیر، پژوهشگر ساکن اصفهان منتشر شد. مولف این کتاب کوشیده با توجه به اوزان موسیقیایی، اشعار خاقانی را از چهار منظر «موسیقی درونی»، «موسیقی معنایی»، «موسیقی کناری» و «موسیقی بیرونی» مرور کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زیبایی‌شناسی غزلیات خاقانی» در 12 فصل دربرگیرنده موضوعاتی با عنوان‌های «زندگی‌نامه خاقانی»، «شعر در قرن ششم»، «غزل در قرن ششم»، «زیبایی‌شناسی»، «موسیقی شعر»، «موسیقی درونی»، «موسیقی معنایی»، «موسیقی کناری»، «موسیقی بیرونی»، «بیان»، «خاقانی و معاصرانش» و «خاقانی و شاعران پس از وی» است. 

فصل‌هایی چون «روحیات خاقانی»، «شیوه غزلسرایی خاقانی»، «بازتاب ادیان در غزلیات خاقانی»، «مضامین تازه و توصیفی در غزلیات خاقانی»، «تاثیر شاعر بر واج‌آرایی اشعار»، «اوزان عربی و نقش آن‌ها در موسیقی شعر»، «تسکین در غزلیات خاقانی» و «اوزان غزلیات خاقانی» از دیگر مباحث طرح شده در این کتابند.
 
نویسنده در این کتاب کوشیده با توجه به اوزان موسیقیایی، اشعار خاقانی را از چهار منظر «موسیقی درونی»، «موسیقی معنایی»، «موسیقی کناری» و «موسیقی بیرونی» مرور کند.
 
متغیر در پیشگفتار کتابش نوشته است: «پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با موضوع «خاقانی» برگزیدم، چون‌که خاقانی چندان هوادارانی در میان طالبان ادبیات فارسی نداشت. با این‌که مفهوم اشعارش زیبا و گاهی بی نظیر بود اما به ظاهر الفاظی لطیف برای پوشش دادن آن‌ها به‌کار نمی‌گرفت و چون خلاّق معانی بود، ناگزیر اشعارش به سختی معنی می‌شد.»
 
کتاب «زیبایی شناسی غزلیات خاقانی» در 280 صفحه با شمارگان یک‌هزار جلد از سوی نشر نقش مانا به قیمت 12 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها