یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
مقدمه‌ای بر ساختار حکومت در ایران

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

حکومت‌های پارلمانی و ریاستی 

حکومت‌ها را می‌توان براساس رابطه‌ی قوه مقننه و قوه مجریه نیز طبقه‌بندی نمود. اگر قوه مجریه در برابر قوه مقننه یا پارلمان مسئول باشد، حکومت را پارلمانی یا کابینه‌ای می‌نامند. اما اگر قوه مجریه در برابر پارلمان مسئول نباشد، نظام حکومت ریاستی خواهد بود. لازم به ذکر است که این مسئول بودن یا مسئول نبودن، مطلق نیست؛ بلکه نسبی است. بدین معنا که در حکومت‌های پارلمانی، مسئولیت صد در صد نیست و در حکومت‌های ریاستی، قوه مجریه در برخی موارد، باید به پارلمان پاسخگو باشد. بنابراین می‌توان چنین گفت که در نظامهای ریاستی، قوه مجریه به طور کامل در برابر قوه مقننه (پارلمان) مصونیت ندارد؛ بلکه صرفاً فاقد مسئولیت سیاسی است. حتی در ایالات متحده آمریکا که نمونه اعلای این نوع نظام است، پارلمان صلاحیت محاکمه رئیس‌جمهوری را دارد. علاوه بر این در ایالات متحده آمریکا، برای انتصاب مقام‌هایی مثل وزیر امور خارجه، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امریکا، قضات دیوان عالی فدرال و ... رأی اعتماد سنا (یکی از دو رکن قوه مقننه) لازم است.

صفحه 42/ مقدمه‌ای بر ساختار حکومت در ایران/ دکتر بهزاد مشعلی / انتشارات رصد علم/ چاپ اول/ سال 1392/ 248 صفحه/ 16500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها