دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
زندگینامه «خالد اسلامبولی» مکتوب شد

كتاب «خالد اسلامبولی» در سومین روز از هفته کتاب به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز سومین اثر خود را در سومین روز از هفته کتاب با عنوان «خالد اسلامبولی» با قلم لیلا اشرفی منتشر کرد. 

خالدبن احمد شوقی اسلامبولی در 15 ‍ژانویه سال 1958 در منطقه «ملوی» واقع در استان الصید مصر دیده به جهان گشود. پدر وی «احمد شوقی»، از وکلای برجسته مصر بود. خانواده اسلامبولی، تحصیل‌کرده و آگاه به وضع  جامعه و تا حدودی مبارز به شمار می‌رفتند. 

شخصیت خالد اسلامبولی تا حدود زیادی متاثر از برادر بزرگ‌ترش «محمد» قرار گرفت. محمد که دو سال از او بزرگ‌تربود از اعضای فعال سازمان جماعت اسلامی بود و یک‌بار به جرم پاره‌کردن عکس انور سادات با پلیس مصر درگیر شد. خالد اسلامبولی در سال 1978 با رتبه ممتاز از مدرسه عالی توپخانه فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله با درجه ستوانی در یکی از واحدهای توپخانه ارتش مصر مشغول فعالیت شد.
 
وی در 23 سپتامبر 1981 از جانب سرگرد «مکرم عبدالعال» به شرکت در مراسم رژه و سان روز 6 اکتبر با حضور انور سادات و هدایت 13 جرثقیل حامل توپ، مامور شد. وی برای شرکت در این مراسم بیشتر از یک هدف نداشت و آن برنامه‌ریزی برای قتل انورسادات بود. 

انور سادات روز سه شنبه، 6 اکتبر 1981در جریان مراسم رژه به‌مناسبت سالگرد جنگ رمضان در میان دولتمردان مصری نظاره‌گر پرواز هواپیماهای میراژ فرانسوی بود. اما او آن‌روز برخلاف روزهای دیگر، جلیقه ضد گلوله خود را نپوشیده بود. 

تقریبا نیمی از رژه تمام شده بود، نخستین جرثقیل حامل توپ 130 میلیمتری با رسیدن به مقابل جایگاه از مسیر تعیین شده خارج و ناگهان متوقف شد. حاضران ابتدا گمان کردند که جرثقیل به دلیل نقص فنی از مسیر خارج شده‌است، اما لحظاتی بعد خالد به همراه دو مرد مسلح در حرکتی که بیشتر به فیلم‌های سینمایی شباهت داشت، از عقب کامیون بیرون پریده و جایگاه را به رگبار بستند. خالد به گمان این‌که ممکن است سادات لباس ضدگلوله بر تن داشته باشد، در حد توان به سوی وی تیراندازی کرد تا از نتیجه کار مطمئن شود. در این تیراندازی سادات به همراه 7 نفر دیگر از سران رژیم مصر به قتل رسیدند و 28 تن دیگر مجروح شدند. 

خالد و همراهانش پس از آن‌که در بیمارستان «العبدی» جایی که جسد سادات در آنجا قرار داشت، مورد بازجویی قرار گرفتند برای محاکمه به دادگاه نظامی مصر منتقل شدند. محاکمه خالد و همراهان انقلابی وی چندین جلسه برگزار شد و سرانجام پس از گذشت 5 ماه حکم اعدام علیه آن‌ها صادر شد. 

تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از اعدام خالد و همراهانش صورت گرفت. وکلای مدافع متهمان از جمله «شوقی خالد» با بیان این‌که قتل سادات به دلایلی از جمله صلح با اسراییل و دشمنی با خدا، مباح است، به حسنی مبارک که معاون رییس‌جمهوری مصر بود، توصیه کردند از اعدام این افراد صرف نظر کند اما مبارک پرونده خالد را تا مرحله اعدام پیش برد.

روز پانزدهم آوریل سال 1982 میلادی مصادف با 26 فروردین 1360، خالد اسلامبولی، متهم ردیف نخست به خارج از زندان نظامی منتقل شد و در زیر مسلسل‌های 12 نفر از تیراندازان رژیم مبارک به شهادت رسید.

کتاب خالد اسلامبولی با شمارگان دو هزار و 500نسخه در 200 صفحه،‌به قیمت 45هزار ريال روانه بازار نشر شده است. 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان 12فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره‌های تلفن‌ 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها