دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
بررسی چگونگی عملیات حفاری در یک کتاب

کتاب «حفاظت در برابر فروریختگی خاک در عملیات حفاری؛ گودبرداری به زبان ساده» به قلم نجمه کرمی و سعید نظری، به زبانی ساده عملیات حفاری و گودبرداری در صنعت ساختمان و کارگاه‌های ساختمانی را بیان می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عملیات حفاری و گودبرداری در صنعت ساختمان و کارگاه‌های ساختمانی، امری اجتناب‌ناپذیر است. به دلیل خطرات این‌گونه فعالیت‌ها و رویکرد جدید کشور در توسعه طرح‌های عمرانی، کتاب حاضر به ارایه روش‌های ساده تشخیص نوع خاک و به تبع آن حفاظت مناسب در برابر یکی از مهم‌ترین خطرات حفاری و گود برداری (فروریختگی) می‌پردازد.

این کتاب تنها اختصاص به حفاری‌هایی با عمق بیش از 2/1 تا 6 متر دارد. در حفاری‌های بیش از 6 متر باید ملاحظات مهندسی ویژه قبل از شروع عملیات مد‌نظر قرار گیرد.

کتاب حاضر، در پنج فصل تالیف شده است. مولفان در فصل نخست ضمن تعریف حفاری و گودبرداری و بررسی انواع روش‌های حفاری و گودبرداری (دستی و مکانیزه)، به مخاطرات مختلفی که در این نوع کار وجود دارد و می‌بایست به‌طور کامل شناسایی و اقدامات کنترلی لازم برای هر یک از آن‌ها انجام شود، اشاره می‌کنند.

به دلیل اهمیت شناخت خاک و تعیین نوع خاک در امر حفاظت در برابر فروریختگی که یکی از مهم‌ترین خطرات عملیات حفاری و گودبرداری است، نویسندگان فصل دوم کتاب را با موضوع طبقه‌بندی خاک، تست و آنالیزهای مربوطه به آن اختصاص داده‌اند.

مطالعات نشان داده است که عملیات حفاری و گودبرداری از فعالیت‌هایی با ریسک بالا محسوب می‌شود و آسیب‌های ناشی از آن جدی بوده و اغلب منجربه مرگ می شود. «فروریختگی» و اشکال مختلف آن موضوعی است که در فصل سوم کتاب به آن پرداخته شده است.

فصل چهارم روش‌های مهندسی حفاظت در برابر فروریختگی از جمله شیب‌گذاری، پله‌بندی، حفاظت‌گذاری، شمع‌کوبی و همچنین روش‌های مدیریتی شامل آموزش و برنامه‌های کاری ایمن را بررسی می‌کند.

بازرسی از عملیات حفاری و گودبرداری در فصل پایانی کتاب مطرح می‌شود و ضمن پرداختن به موارد کلی قابل توجه در بازرسی از عملیات حفاری و گودبرداری،به نحوه ارایه گزارش و ثبت و نگهداری آن اشاره می‌کند.

کتاب «حفاظت در برابر فروریختگی خاک در عملیات حفاری؛ گودبرداری به زبان ساده» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 84 صفحه، به بهای سه‌‌ هزار و 500 تومان به همت سازمان جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها