سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
حمایت فرانسه از کتابفروشان مستقل

حمایت از کتابفروشان یکی از چند مورد محدودی است که هر دو جناح پارلمان فرانسه به صورت کم و بیش یکسانی با آن موافق هستند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از فیگارو، اوایل اکتبر پارلمان فرانسه در قانون مصوب 1981 تجدید نظر کرد که  مبنای آن،  نگه داشتن قیمت ثابت برای فروش کتاب‌ها بود.

هدف اصلی این بازنگری توقف فروشندگان برای دادن تخفیف های مختلف از جمله در مخارج ارسال پستی کتاب ها بود. در نهایت این ماده با یک متمم چنین اصلاح شد که خرده فروشان نمی توانند پنج درصد تخفیف فعلی را بر کتاب های چاپ جدید ارایه کنند و نمی توانند هزینه بسته بندی و پست را نادیده بگیرند.در حال حاضر، تنها دو کمپانی آنلاین آمازون و فناک این دو تخفیف توامان را به مشتریانشان می دهند.

هدف از گذراندن این ماده قانونی این بود که قیمت کتابی که فروشندگان آنلاین عرضه می کنند، بیشتر از قیمتی باشد که کتابفروشان مستقل عرضه می کنند. در عین حال دولت با هدفی وارد میدان شد که اندکی متفاوت بود و اعلام کرد این لایحه را برای «محدود کردن رفتارهای غارتگرانه» به مجلس برده است.

کتابفروشان آنلاین اکنون سومین شبکه بزرگ فروش آنلاین در فرانسه را تشکیل می دهند و پشت سرشان کتابفروشان مستقل و کتابفروشان زنجیره ای مانند فناک جای دارند که هر یک 23 درصد بازار فروش کتاب را در اختیار دارند. در سال 2012 فروش کالاهای ادبی از طریق اینترنت 17 درصد کل فروش را تشکیل می داد و آمازون به تنهایی 70 درصد بازار فروش آنلاین را در اختیار داشت و فناک و دیگر فروشندگان آنلاین پشت سر آن قرار داشتند.

آمار نشان می دهد که تجارت الکترونیکی اکنون 20 درصد بازار کتاب های چاپی را در اختیار گرفته و روز به روز جایگاه کمتری را در اختیار کتابفروشان مستقل قرار می دهد. در همین حال، کتابفروشان مستقل در ایجاد یک وب سایت مشترک برای ارایه کتابهایشان کوتاهی کرده اند، به این دلیل که راه اندازی چنین سایتی هزینه بر است و برخی  کتابفروشان مستقل سعی کرده اند  به صورت فردی وب سایت هایشان را راه بیندازند که ملات در بوردو، یا سورامپ در مون پلیه و گیبه در پاریس از جمله آنها هستند.

این قانون جدید با توجه به در نظر گرفتن هزینه های کتابفروشان می تواند موجب کاهش سلطه آمازون بر بازار فروش کتاب بشود و توان رقابت شدید با این کتابفروشان را به دلیل تخفیف هایی که می دهد بگیرد. با تصویب این قانون کتابفروشان مستقل که در سال حدود 11 میلیون یورو(14.5 میلیون دلار) هزینه بسته بندی کتاب می دهند با حمایت روبه رو می شوند.

فرانسه امسال با پشتیبانی آرلی فیلیپتی وزیر فرهنگ جدیدش که از اردیبهشت ماه این وزراتخانه را در اختیار گرفته طرح های مختلفی را برای حمایت از کتابفروشان در دست اجرا داشته که تعیین بودجه پنج میلیون یورویی برای کمک مالی به کتابفروشان مستقل برای امروزینه کردن فروشگاه های موجود، و توسعه بخش فروش آنلاین از جمله آنهاست.

جدای از این، بودجه ای چهار میلیون یورویی نیز تصویب شده تا به عنوان وام در اختیار کتابفروشانی قرار بگیرد که مشکل مالی دارند.

توقف سرعت گسترش آمازون در فرانسه از ابتدا از اهداف وزیر جدید فرهنگ بود و خانم فیلیپتی اعلام کرده بود که آمازون در تلاش است به هر طریقی وارد بازار کتاب فرانسه و اروپا شود و با این کار کتابفروشی های ما را نابود می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها