دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
مستندهای بیضایی، گلستان و رویایی ساخته شد

آرش سنجابی، مترجم، نویسنده و مستندساز از تولید سلسله فیلم مستند درباره برخی چهره‌های مهم ادبی و هنری کشورمان و ساخته شدن مستندی درباره بهرام بیضایی خبر داد. سنجابی گفت که فیلم‌های مستندی درباره ابراهیم گلستان و یدالله رویایی نیز به زودی راهی بازار هنر خواهند شد. مسعود کیمیایی، محمدعلی سپانلو، شمس لنگرودی و عباس کیارستمی از دیگر چهره‌هایی هستند که درباره آن‌ها فیلم مستند ساخته می‌شود./

سنجابی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: از سه سال قبل با همکاری یک تیم 16 نفره ساختن یک سلسله فیلم مستند درباره برخی چهره‌های مهم ادبی و هنری چون عباس کیارستمی، شمس لنگرودی، مسعود کیمیایی و محمد علی سپانلو را آغاز کردیم. هرکدام از این فیلم‌ها به مثابه یک متن معتبر درباره این هنرمندان از آب درآمده است. 

وی افزود: هشتمین اثر از این مجموعه، فیلمی درباره «ابراهیم گلستان» و نهمین آن فیلمی درباره «یدالله رویایی» است. دهمین فیلم این مجموعه نیز درباره «بهرام بیضایی» است که از ماه آینده کار تولید آن را شروع می‌کنم. 

این فیلمساز و مترجم درباره ویژگی‌های ساختاری دو مستند اخیر خود گفت: در فیلم گلستان، این شخصیت هنری و ادبی از پنج جهت؛ ادبیات داستانی، ترجمه، ساخت فیلم مستند، دو فیلم بلند و استودیو گلستان، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این فیلم، هم گفت‌وگوی صوتی و هم گفت‌وگوی تصویری با گلستان انجام شده است. لازم است بیان کنم که خود گلستان در ساخت این فیلم کمک بسیاری کرد. 

سنجابی همچنین اظهار کرد: آیدین آغداشلو، مسعود کیمیایی، محمدرضا اصلانی، مرجان شیرمحمدی، ابراهیم حقیقی، محمدعلی سجادی، سعید عقیقی، جمشید مشایخی، امیر قادری، محمدحسن شهسواری، کامران محمدی، مهدی یزدانی‌خرم و علیرضا غلامی در فیلم گلستان درباره او صحبت کرده‌اند و کار هنری و ادبی او را از زوایای گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به این نکته که ساخت فیلم «یدالله رویایی» سخت‌ترین کار در میان این آثار بوده است، گفت: این فیلم یک اثر فرمیک است که به صورت سیاه و سفید کار شده‌است. البته قسمتی از کار باقی‌مانده است. اگر بتوانیم برای کل گروه روادید بگیریم برای گفت‌وگوی مستقیم با خود رویایی به فرانسه خواهیم رفت و اگر نشد از طریق اسکایپ با او در ارتباط خواهیم بود. هر چند این، فیلمی درباره رویایی است و دلیلی ندارد حتما خود او هم در آن حضور داشته باشد. 

سنجابی گفت: ضیاء موحد، منتقد شعر و استاد منطق، محمدرضا اصلانی، علی باباچاهی، عنایت سمیعی، هوشنگ چالنگی و رضا چایچی در فیلم رویایی صحبت می‌کنند. لازم است بیان کنم منتقدان و هنرمندانی که درباره این چهره‌ها در فیلم صحبت می‌کنند با دقت و وسواس بسیار انتخاب می‌شوند، همچنین دست‌کم از یک سال قبل از فیلمبرداری، تیم پژوهشی ما درباره هنرمندان و یا شاعران موضوع فیلم کار تحقیقاتی خود را شروع می‌کنند. 

سنجابی در پایان گفت: از میان آثار قبلی فیلم‌های محمدشمس لنگرودی و عباس کیارستمی به ترتیب تا 10 روز و یک‌ ماه دیگر منتشر و در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. به احتمال بسیار فیلم محمدشمس لنگرودی 20 روز دیگر یک اکران خصوصی برای اهالی ادبیات و رسانه خواهد داشت. این فیلم تک‌پرسوناژ است و تنها خود لنگرودی در آن حضور دارد. 

آرش سنجابی، نویسنده، فیلمساز، منتقد ادبی و مترجم ادبیات کردی است. 

از میان کتاب‌های منتشر شده سنجابی می‌توان به؛ «عاشقانه‌های شعر کُرد»، «آخرین انار دنیا»، «از سوگ گل تا خون فرشته»، «داستان‌هایی کوتاه از ادبیات کُرد»، «کیمیایی و جهان رمان»، «هستی شناسی فهم»، «تراولینگ به گوسفندان واژگون» و «منقار باز پرنده» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها