دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
صالحی: مناظرات امام هادی(ع) عامل ترویج حکمت بود

مترجم کتاب سیره «امام هادی با حاکمان قصر و قاضیان عصر» با اشاره به انتشار این کتاب همزمان با دوشنبه (29 مهرماه) مصادف با سالروز ولادت امام دهم شیعیان اظهار کرد: با وجود خفقان حاکم بر جامعه در دوران امامت امام هادی(ع) ایشان همواره با برگزاری مناظرات، سبب ترویج حکمت در جامعه مسلمین بودند.-

سیدمحمد صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ به بررسی نقش امام دهم شیعیان در ترویج اندیشه و حکمت در جامعه مسلمین پرداخت و با بیان این‌که زمان زندگانی امام هادی(ع) از بقیه ائمه(ع) سخت‌تر بود، ‌افزود:‌ آن حضرت(ع) در زمانی می‌زیست که شهر بغداد جزو مدرن‌ترین و ‌آبادترین شهرهای ممالک اسلامی محسوب می‌شد اما با این وصف، در خفقان به سر می‌برد، چراکه زیر نظر حاکمی به نام متوکل عباسی بود و امام(ع) نیز در موقعیت سختی قرار داشتند.

این محقق ادامه داد: با وجود این، امام هادی(ع) مناظرات مختلف علمی و سیاسی را در آن زمان برپا کردند. البته آن‌چه به لحاظ منابع مکتوب در دست داریم، تنها اشاره‌ای به این مباحث است و اساسا درباره امام هادی(ع) منابع مکتوب بسیار محدود است و آن‌چه وجود دارد، بیشتر روایت است.

وی در ادامه به زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: این زیارت از زبان امام هادی(ع) و در بیان جایگاه امامت است و اگر کسی بخواهد امام(ع) را بشناسد، باید به این زیارت مراجعه کند. 

صالحی افزود: زیارت جامعه کبیره به اندازه‌ای در امام‌شناسی اهمیت دارد که تاکنون تفسیرهای مختلفی بر آن نوشته شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شرح آیت‌الله جوادی آملی بر این زیارت اشاره کرد که به‌شکلی مبسوط مطالب تحلیلی و علمی را درباره این زیارتنامه بیان کرده است.

وی در پایان با اشاره به کتاب «کامل سلیمان» نویسنده لبنانی با عنوان «سیره امام هادی(ع) با حاکمان قصر و قاضیان عصر» گفت: این کتاب از  معدود مکتوبانی است که درباره امام هادی(ع) نوشته شده است و من با توجه به اهمیت و همچنین جامع بودن آن، اقدام به ترجمه آن کردم، چراکه زندگی امام هادی(ع) را به‌گونه استدلالی و فارغ از شرح صرف، بیان کرده است. 

کتاب «سیره امام هادی(ع) با حاکمان قصر و قاضیان عصر» امروز (دوشنبه،‌29 مهرماه)به مناسبت ولادت امام هادی(ع) از سوی انتشارات یاس بهشت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط