دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
نویسنده عراقی برنده جایزه نلی زاکس آلمان شد

عباس خضر نویسنده عراقی به عنوان برنده امسال جایزه نلی – زاکس شهر دورتموند که ارزش آن 15 هزار یورو است، برگزیده شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران در توضیح انتخاب وی اعلام کرد: او در رمانهایش به تشریح سرنوشت از هم گسیخته بشر عصر حاضر می‌پردازد. فرار از شکنجه‌گاههای صدام، ماجرای پناهندگی غیرقانونی و تلاش مایوسانه برای آن که ارتباطش را با دوستان و اقوام همچنان برقرار نگه‌دارد، موضوعهای سه رمانی هستند که تا کنون از خضر منتشر شده است. او چنان به اختصار و توام با طنز به روایتگری ادبی می‌پردازد که متنش به نشانه‌ای در رد دیکتاتوری و فشار و در تایید انسانیت، شکیبایی و تفاهم بدل می‌شود.

عباس خضر، متولد 1973 در بغداد است. او سال 1996 پس از محکومیت به دلایل سیاسی و بعد از دو سال تحمل حبس، از عراق گریخت. وی از سال 1996 تا 1999 در کشورهای مختلف به صورت غیرقانونی می‌زیست. خضر از سال 2000 در آلمان زندگی می‌کند و در رشته‌های فلسفه و ادبیات در مونیخ و پوتسدام تحصیل کرده است. عباس خضر به عنوان نویسنده مستقل در برلین زندگی می‌کند. نخستین رمان او با عنوان «هندی قلابی» سال 2008 توسط انتشارات ناتیلوس منتشر و مورد توجه بسیار واقع شد. آخرین اثر منتشر شده از او، «نامه به جمهوری اوبرجین» منتشر شده به سال 2013 است که در آن به روایت داستان انتقال یک نامه عاشقانه  از بنغازی در لیبی به شهر بغداد می‌پردازد.

جایزه نلی – زاکس، 15 دسامبر (24 آذر) در شهر دورتموند اهدا می‌شود و طی آن، هوبرت اشپیگل به سخنرانی می‌پردازد. خضر امسال جایزه هیلده دومین را نیز برای ادبیات در تبعید، نصیب خود کرد و به علاوه در ماه نوامبر بورس لندن صندوق ادبیات آلمان را کسب می‌کند.

نلی زاکس نویسنده و شاعر برجسته آلمان در قرن‌های 19 و 20 است که این جایزه ادبی به نام وی نیز نامگذاری شده و خود او نخستین برنده آن بود. این جایزه، از سال 1961 هر دو سال یکبار از سوی شهر دورتموند اهدا می‌شود. نورمن مانئا، مارگارت اتوود، پر اولو انکوییست و کریستا ولف از برندگان پیشین این جایزه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها