شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
معافیت کتابخانه ملی از مالکیت معنوی به صورت محدود بررسی می‌شود

علی اکبر صفی پور، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: تصویب طرح معافیت کتابخانه ملی از مالکیت معنوی به صورت محدود که در شورای سیاستگذاری مالکیت معنوی کشور از سوی این سازمان به عنوان یکی از اعضاء مطرح شده، دسترسی به منابع دیجیتال را تسریع خواهد کرد.-

صفی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اکنون لایحه‌ای مربوط به تولیدات فرهنگی در هیات دولت در حال بررسی است که در شورای سیاستگذاری مالکیت معنوی مصوب شده و یکی از پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی کتابخانه ملی در این مصوبه، حذف کتابخانه ملی از مالکیت معنوی به صورت محدود است.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این‌که در کشور ما شورای سیاستگذاری مالکیت معنوی به ریاست وزیر دادگستری تشکیل می‌شود، عنوان کرد: جلسه‌های این شورا به صورت ماهیانه برگزار می‌شود. 

صفی‌پور اظهار کرد: این جلسات در چند سال گذشته تشکیل شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان صدا و سیما و دانشگاه‌های مختلف و مراکز دیگر نیز عضو این شورا هستند.

وی با بیان این‌كه با همکاری سازمان‌‌ها و نهاد‌های عضو این شورا از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  لایحه‌ای در این شورا مصوب شد، عنوان کرد: اکنون لایحه‌ای درباره مسایل فرهنگی در این شورا مصوب شده و در هیات دولت درحال بررسی است که بخشی از آن مربوط به تولیدات فرهنگی مکتوب است.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به این‌که یکی از بند‌های این مصوبه بحث تولیدات فرهنگی شامل منابع کتابی،الکترونیکی و نحوه استفاده و برخورداری از آن‌ها و همچنین رعایت حق مولف در بخش کتاب‌های کاغذی و دیجیتالی است، اظهار کرد: پیشنهاداتی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این زمینه مطرح شده که بخش مهمی از آن‌ها مورد پذیرش این شورا قرار گرفته است.

معافیت کتابخانه ملی از حقوق مالکیت معنوی به صورت محدود

صفی‌پور اظهار کرد: امیدواریم بر اساس این معافیت بتوانیم همراه با انتفال آثار و منابعی که از طریق واسپاری و فیپا دریافت می‌کنیم، فایل الکترونیکی آن‌ها را هم در اختیار بگیریم و سپس در تالار رقومی این سازمان به صورت کنترل شده این منابع دیجیتال را اطلاع‌رسانی کنیم. 

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: بخش دیگری از مزایای استفاده معافیت کتابخانه ملی از حقوق مالکیت معنوی به صورت محدود، این است که بتوانیم از طریق سایت سازمان، این آثار را برای کسانی که مایل به خریداری آن‌ها هستند، عرضه کنیم و حقوق آن را به ناشران و مولفان برگردانیم.

وی درباره پیشنهاد دیگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در این شورا در زمینه آثار مکتوب ارایه شد، گفت: این سازمان به عنوان کتابخانه مادر پیشنهاد داد که منابع مختلف بعد از دریافت به منابع شنیداری تبدیل شوند تا این منابع بتوانند در اختیار نابینایان و کم بینایان کشور قرار بگیرد.

آیا اجرای طرح آمازون ملی در ایران امکان‌پذیر است؟ 

صفی‌پور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که «آیا طرح آمازون ملی در ایران با توجه به استقبال نکردن ناشران از ارایه کتاب‌هایشان در فضای مجازی و رعایت نشدن حق کپی رایت امکان‌پذیر است، یا خیر؟» گفت: طرح آمازون ملی در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و مانند طرح‌های دیگر دارای موافقان و مخالفانی است.

وی درباره نحوه جلب مشارکت ناشران و مولفان برای راه‌‌اندازی طرح ملی آمازون در کشور عنوان کرد: به طور حتم این سازمان دنبال پایمال کردن حق مولفان و ناشران در این طرح بزرگ و ملی نیست و نمی ‌خواهد این حقوق مورد بی‌توجهی ‌ قرار بگیرد.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این‌‌که ناشران و مولفان باید از نتایج و سودی که از تولید محصول فرهنگی در عرصه مکتوب و دیجیتال به دست می آید، بهره‌مند شوند، اظهار کرد: یکی از شیوه‌های جلب مشارکت این است که فایل منابع دیجیتال را دریافت کنیم و در یک فضای کنترل‌شده عرضه کنیم تا افرادی که مایل هستند از این منابع استفاده کنند.

صفی پور با تاکید بر این‌که عرضه این آثار در یک محیط کنترل‌شده به فروش بیشتر کتاب‌های ناشران کمک خواهد کرد، گفت: ارایه این آثار در یک محیط کنترل‌شده و امن مخاطبان آثار مولفان و ناشران را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که اکنون در مرحله تکمیل زیرساخت برای راه‌اندازی طرح آمازون ملی هستیم، عنوان کرد: ابتدا باید امنیت را تامین کنیم و در مراحل ابتدایی به سر می‌بریم و در عین حال همزمان با ناشران در حال مذاکره هستیم.

چرا کتابخانه ملی به نمایشگاه کتاب مسکو نرفت؟
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره این‌که چرا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با وجود انتشارات مستقل و شرکت در نمایشگاه فرانکفورت در نمایشگاه بین آلمللی مسکو حاضر نشد، اظهار کرد: قرار نیست که تمام نمایشگاه‌های دنیا را شرکت کنیم.

وی با بیان این‌که حضور بین‌‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارجی بسیار مبارک است، عنوان کرد: واقعیت این است که امکانات و توانمندی‌های این سازمان برای حضور در همه مجامع فرهنگی بین‌المللی به ویژه در بخش کتاب، محدود است و باید بتوانیم بر اساس برنامه‌های سالیانه سازمان که اصل آن گزینش و انتخاب اصلح است در نمایشگاه‌هایی که بیشترین برد و تبلیغ فرهنگی را برای ایران دارد، شرکت کنیم .

وی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو به اندازه فرانکفورت اهمیت نداشت، اظهار کرد: این حضور نداشتن به معنای اهمیت نداشتن نیست و ما در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم در چندین سال حضور فعالی نداشتیم و امسال قرار است در بخش بین الملل حضور فعالی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، طرح ايجاد آمازون ملي در ايران همان راه‌اندازي كتابخانه ديجيتال ملي با استانداردهاي بالاست كه رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي از آن به عنوان آمازون ملي ياد كرده است. مهم ترين مانع ايجاد طرح، مساله حق التاليف و اجازه ناشران براي قرار دادن متن كتاب‌ها به صورت تمام متن در پورتال كتابخانه ملي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط