چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
آشنایی با اندیشه‌های فلسفی و پیشگامان فلسفه جهان

کتاب «نگاهی به نگرش‌های فلسفی سده بیستم»‌ اثر دکتر میرعبدالحسین نقیب‌زاده از سوی انتشارات طهوری در حوزه فلسفه منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ این کتاب در قالب سرفصل‌هایی نظیر فلسفه تحلیلی،‌ پراگماتیسم، ‌فلسفه هستی،‌ ساختارگرایی،‌ پست‌مدرنیسم،‌ اندیشه انتقادی(مکتب فرانکفورت) و نگاهی به نگرش‌های فلسفی سده بیستم درصدد است تا مخاطب خود را با اندیشه‌های فلسفی آشنا و همچنین پیشگامان مطرح در این نحله‌ها و مکاتب را معرفی کند.

اهمیت این اثر از آن جهت است که سیری تحلیلی را در پیش گرفته و از گذرگاه این روش است که به‌نوعی متمایز سعی در ارایه مفاهیم نوین فلسفی دارد.

فرگه، ‌مور، ‌راسل، ‌ویتگنشتاین، رایل،‌ پیرس،‌ جیمز،‌ مید،‌ دیویی،‌ لیوتار، فوکو، دریدا،‌ رورتی،‌ هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه، و هابرماس از جمله فیلسوفان معاصری‌اند که دیدگاه‌های آنان در این کتاب معرفی و به تفصیل بحث شده است.
 
در بخش‌هایی از این اثر آمده است:‌ «پرداختن به تحلیل چون یکی از جنبه‌های فلسفه،‌ کاری است که حتی به زمان سقراط می‌رسد، ولی با این همه، نام فلسفه تحلیلی درباره جنبش‌ و نگرشی به کار می‌رود که در پایان سده نوزدهم با فیلسوفانی چون پیرس در آمریکا،‌ مور و راسل در انگلستان و فرگه در آلمان آغاز شد.
این نگرش در جریان تحول خود به صورت‌های گوناگون در آمد و به نام‌های متفاوتی نامیده شد که از آن میان می‌توان به اتمیسم منطقی،‌ پوزیتیویسم منطقی،‌ تحلیل زبانی،‌ تجربه‌گرایی منطقی و فلسفه تحلیل منطقی اشاره کرد.
البته انگیزه پیشروان این جنبش، متفاوت بود، ‌برای نمونه، فرگه برای استوار کردن بنیادهای حساب در این راه گام نهاد،‌ راسل برای استوار کردن بنیادهای ریاضی به‌طور کلی و نیز همراه مور برای رهانیدن اندیشه از تاریکی و پیچیدگی نظام‌های متافیزیکی و به‌ویژه ایده‌آلیستی.»

کتاب نگاهی به نگرش‌های فلسفی سده بیستم‌ نوشته دکتر عبدالحسین نقیب‌زاده را انتشارات طهوری‌ با شمارگان 1100 نسخه در 536 صفحه  در قطع رقعی و به قیمت 150 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط