یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵
تکامل انسان، ضرورت وجود دوران غیبت است

مولف کتاب سیاست و مهدویت در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مهدویت، طی شدن سیر تکاملی انسان را از ضرورت‌های موضوع مهم غیبت دانست و گفت: انسان‌ها به تدریج به کمال‌ می‌رسند و دین‌های الهی نیز کامل‌تر شدند و نسخه‌های به‌روزتری را در اختیار افراد قرار می‌دهند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مهدویت در قالب کرسی‌های آزاداندیشی صبح امروز (17 شهریورماه) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروز لک، دکتر غلامرضا گودرزی و دکتر محمدهادی همایون و جمعی از علاقه‌مندان این حوزه برپا شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر بهروز لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به نظریه‌پردازی‌ها درباره فلسفه غیبت، اظهار کرد: اگر موضوع غیبت را درک نکنیم، نمی‌‌توانیم موضوع ظهور در گذشته و آینده را دریابیم. در حقیقت، فهم و تبیین مساله غیبت بر سه رکن خداوند، گذشته و آینده استوار است که اگر آن‌ها را درک نکنیم، به موضوع ظهور پیامبران در گذشته و ظهور امام مهدی(عج) در آینده پی نخواهیم برد.

وی ادامه داد: همواره در طول تاریخ محققان و علما درباره مساله غیبت روایات و مطالب متعددی را ارایه کرده‌اند و در پاسخ به سوالات افراد جواب‌های اغنایی و برهانی گفته‌اند.

مولف کتاب جهانی شدن و اسلام سیّاس با اشاره به ابعاد مختلف موضوع غیبت عنوان کرد: نمی‌توان فلسفه اجرایی غیبت حضرت ولیعصر(عج) را در گناه مردم، امتحان افراد و ترس از جان امام زمان(عج) دانست. 

این محقق حوزه دین ادامه داد: همه افعال خداوند بر اساس حکمت است و بر پایه سنت‌ها و قوانین اجرا می‌شوند. پس از طوفانی که در زمان حیات حضرت نوح(ع) رخ داد، هیچ کافری در زمین زنده نماند و خداوند می‌توانست همان موقع زمینه‌های ظهور را فراهم کند. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا نوح(ع) نمی‌تواند پایان تاریخ بشر باشد و باید خاتم الانبیا(ص) مبعوث شود و فردی از خاندان او پایان بخش این تاریخ باشد؟ به نظر می‌رسد این روند نیازمند سیر تحول کمالی انسان است. انسان‌ها به تدریج به کمال‌ می‌رسند و دین‌های الهی نیز کامل‌تر شدند و نسخه‌های به‌روزتری را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم همه دین‌های الهی را اسلام می‌خواند و به تدریج نسخه‌های جدیدی از دین را برای مردم در هر دوره زمانی نازل می‌کند. در حقیقت، تفاوت ادیان الهی میان مردم، حاصل تفاوت در ویراست‌های مختلف دین الهی است.

در بخشی از این نشست دکتر محمدهادی همایون، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز به عنوان منتقد گفت: موضوع غیبت، مبحث جدیدی نیست و همواره در سیره انبیاء(ع) وجود داشته است و در آن تفاوت‌هایی با دوران فطرت وجود دارد. همچنین ضرورت دارد که افراد میان مفهوم قیام و مفهوم ظهور فرق قایل شوند.

وی ادامه داد: شعر «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم» بیانگر نقاط ضعف جدی مطالعات مهدویت است. تاکنون افراد مختلفی به ابعاد گوناگون مهدویت پرداخته‌اند و ما نیز شاهد نتایج مختلفی هستیم. البته این آثار در برخی موضوعات با هم اشتراک‌هایی دارند اما به طور کلی نقاط ضعف جدی در این مطالعات وجود دارند. 

مولف کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدی(عج)» گفت: داستان غیبت، یک اتفاق نیست بلکه سنت است و در مطالعات تاریخی از گذشته تاکنون نیز به آن پرداخته شده است. در حقیقت، این سنت ما را به سمت هدف می‌برد. 

دکتر غلامرضا گودرزی، عضو هیات علمیه دانشگاه امام صادق(ع) در پایان این نشست بیان کرد: فرصت ایجاد زمینه‌های عام و خاص برای ظهور آخرین وصی خداوند، اصل ظهور است.

کرسی آزاداندیشی در حوزه مهدویت در 16 نشست با رویکردهای گوناگون درباره مهدویت برگزار خواهد شد و در پایان نیز مباحث مطرح شده در این جلسات در قالب کتاب روانه بازار نشر می‌شود.

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مهدویت در قالب کرسی‌های آزاداندیشی امروز صبح(17 شهریورماه) از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 11 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط