پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
رونمایی از کتاب «داستان ایران» نوشته فریدون جنیدی

دفتر نخست از کتاب دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» به قلم فریدون جنیدی که چندی پیش از سوی نشر بلخ منتشر شد، طی مراسمی در دفتر بنیاد نیشابور رونمایی خواهد شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دفتر نخست از کتاب دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» به قلم فریدون جنیدی بررسی و تفسیر و رازگشایی از باورها و تاریخ‌های فراموش شده ایرانی است که نتیجه 30 سال پژوهش و تحقیق این نویسنده و پژوهشگر ایرانی است. 

نویسنده کتاب را با نگاهی موشکافانه بر پایه نوشته‌ها و گفتارهای ایرانی در حوزه تاریخ به نگارش درآورده است. بنیادِ نظری این کتاب بر شاهنامه فردوسی، اوستا، متون پهلوی و دیگر نوشته‌های به‌جای مانده از نویسندگان پس از اسلام استوار است.

دفتر نخست این کتاب با آفرینش از دیدگاه ایرانی آغاز می‌شود و با خاموشی دماوند (حدود 6 هزار سال پیش) به پایان می‌رسد که این دوره به روایت شاهنامه فردوسی برابر با رویداد به بند کشیده شدن ضحاک به‌دست فریدون در دماوند کوه است.

این کتاب دربرگیرنده 11 فرگرد و هر فرگرد دارای چندین بخش است که برخی از آن‌ها «آفرینش از دیدگاه ایرانی»، «پیدایی کوه‌ها و دریاها در گیتی»، «آغاز سخنگویی در میان مردمان»، «پیدایی اندازه میان مردمان»، «خانه‌های زمان جمشید»، «پیدایی پره»، «درجه و پرگار»، «کره زمین»، «آگاهی ایرانیان از آن سوی کره»، «دگردیسی جانوران تا مردمان» نام دارد. 

فريدون جنيدي در بخشی از کتاب نوشته است:‌ «تاريخ ايران بگستردگي آفاق دورکرانه، سر بر چکادهاي بلند البرز کوه در ميان ابرهاي هزاره‌ها فروبرده و دامن بر دشت‌هاي گسترده‌ی ايرانويج مي‌کشاند، که اگر يکي از رويدادهاي هزاره‌هاي آن؛ خاموشي دماوند در شش هزار سال پيش باشد، نشايد آن را با تاريخ‌هاي کنوني جهان سنجيد.»
 
مراسم رونمایی از دفتر نخست کتاب دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» به قلم فریدون جنیدی، شنبه (16 شهریورماه) ساعت 11 در دفتر نشر بلخ (وابسته به بنیاد نیشابور) واقع در بلوار کشاورز، روبه‌روی پارک لاله، کنار هتل بلوار، خیابان جلالیه، شماره چهار برگزار می‌شود. علاقه‌مندان، محققان و اصحاب رسانه می‌توانند در این مراسم حضور یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها