شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
طراحی کتابخانه عمومی نیویورک

آنتونی مارکس رییس کتابخانه عمومی نیویورک اعلام کرد که بعد از اعتراضهای زیاد به وجود آمده نسبت به از بین بردن قفسه کتابهای این کتابخانه که قدمتی بیش از صد سال دارند، قصد دارد طراحی جدیدی انجام دهد که در آن، بیشتر این قفسه‌ها از خطر نابودی نجات پیدا می‌کنند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از وال استریت ژورنال، مسئولان این کتابخانه قصد داشتند با صرف بودجه 300 میلیون دلاری عملیات بازسازی را شروع کنند، اما نتیجه این تصمیم‌گیری موجب به جریان افتادن دو پرونده دادخواهی از طرف محققان و طرفداران حفاظت از کتابها شد. از جمله این محققان، یک تاریخدان برنده جایزه پولیتزر بود که قصد داشت از نابودی قفسه کتابها جلوگیری کند. کتابخانه بعد از طرح پرسشهای متعدد، نقشه‌های جدیدش را برای بازسازی ارایه کرد.

این نقشه‌های جدید، شامل ذخیره کردن و یا بازسازی و در دسترس قرار دادن کتابهای قدیمی برای محققان و دانشجویان می‌شود که همان کاری است که کتابخانه بیبلیوتک فرانسه انجام می‌دهد. تا به حال نقشه بازسازی ساختمان معروف کتابخانه عمومی خیابان پنجم نیویورک شامل جداسازی قفسه کتابهای قدیمی و جایگزینی آنها با کتابخانه‌ای جدید  توسط آرشیتکت بریتانیایی نورمن فاستر طراحی شده است.

مسئولان این کتابخانه هنوز هم قصد دارند همانطور که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، کتابخانه‌ جدیدی در فضای 80 هزار فوتی اتاق مطالعه اصلی بسازند، با این حال بر خلاف  چیزی که در ماه دسامبر اعلام شده بود، به جای ساخت چند اتاق تو در تو، در این طراحی جدید از مجموعه قفسه کتابهای قدیمی استفاده خواهد شد.

به گفته مارکس، به جای اتاقهای میانی، اتاقهایی برای مطالعه ساخته خواهد شد. طراحی کتابخانه هنوز کامل نشده و قیمت بازسازی نیز هنوز به طور کامل تعیین نشده است. با این حال، نقشه جدید به کار بسیار نیاز دارد. قفسه‌ها در حال حاضر تکیه‌گاه ساختمانی اتاق اصلی کتابخوانی هستند و آن را با پایه‌هایی 53 فوتی نگه داشته‌اند. برای ایجاد تکیه گاههای جدید باید همه وزن اتاق تغییر کند.

نقشه بازسازی ساختمان استیون ای. شوارتزمن کتابخانه عمومی نیویورک شامل ادغام سه کتابخانه در یک کتابخانه می‌شود که جایگزین کردن کتابخانه نابود شده مرکز منهتن درجریان حمله تروریستی یازده سپتامبر و کتابخانه علمی، صنعتی و تجاری از جمله آنهاست.

دفتر حفاظت تاریخی ایالتی بر روی نقشه بازسازی جدید نظارت خواهد کرد چون پروژه از بودجه ایالتی استفاده می‌کند و ساختمان کتابخانه از ساختمانهای تاریخی است که به ثبت رسمی رسیده است. همچنین شهرداری نیویورک کار بازبینی محیطی را بر عهده خواهد داشت. بنا به درخواست مقامات ایالتی، کتابخانه جزییاتی از نقشه‌های اولیه برای جایگزینی قفسه‌ها را به ماموران دولتی ارایه کرد.

بری برگدال از متصدیان موزه هنرهای مدرن گفت که ساختار آهنی قفسه‌های کتابخانه عمومی نیویورک که در سال 1911 به کمال رسیدند از ساختار کتابخانه فرانسوی بیبلیوتک ناسیونال الهام گرفته‌است.

به گفته مارکس، طراحی جدید کتابخانه باعث می‌شود تا قسمتی از قفسه‌های تاریخی کتابخانه نخستین بار برای عموم قابل دسترس باشد. او می‌گوید: خالی و دست نخورده رها کردن قفسه‌ها برای کتابخانه کاری غیرمسئولانه خواهد بود. فضای داخل کتابخانه احتمالا یکی از بزرگترین فضاهای درونی در منهتن است. باید از آن برای عموم مردم استفاده کنیم.

سال پیش، شماری از نویسندگان بین‌المللی از جمله آرت اسپیگلمن با ارسال نامه‌ای با بازسازی این کتابخانه مخالفت کردند. این نامه به امضای 700 نویسنده و چهره دانشگاهی رسید و در آن به افزوده شدن کتابهایی از بخش مرجع کتابخانه به فهرست کتابهایی که امکان بردن آنها به خانه وجود دارد نیز اعتراض شد. دلیل  اعتراض، این بود که این تغییرات می‌تواند  به این  که بیش از 3 میلیون نسخه کتاب راهی انبار شوند، بینجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها