یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
راهیابی 200 اثر به مرحله دوم داوری کتاب سال حوزه

دبیر علمی پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه قم گفت: از میان حدود 750 اثر ارسال شده به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، 200 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی (مرحله دوم) داوری این همایش راه یافتند.-

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: بر اساس برنامه‌های تدوین شده همایش کتاب سال حوزه، مقرر شده بود تا پایان ماه مبارک رمضان داوری تمام گروه‌های شانزده‌گانه این جشنواره تمام شود که این کار جز داوری آثار گروه فقه، در بقیه گروه‌ها محقق شد.

وی درباره داوری گروه فقه با اشاره به جدایی گروه فقه از گروه کلام برای نخستین‌بار در این دوره از همایش، عنوان کرد: ‌به دلیل محدودیت اعضای هیات داوری گروه فقه نتوانستیم این افراد را گردهم آوریم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری پرونده مرحله نخست داوری گروه فقه نیز بسته شود.

دبیر علمی پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در پاسخ به این سوال که «ذره‌بین دور دوم داوری این همایش بیشتر به دنبال چه مضامینی می‌گردد؟» گفت: برای ارزیابی تفصیلی، 14 شاخص تعریف شده است و داوران موظف‌اند بر اساس این معیارها آثار را قضاوت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این شاخص‌ها، 80 درصد امتیاز به محتوی که شامل اتقان علمی اثر، مستندات، منابع، ویژگی‌های خاص و تاثیرگذاری فوق‌العاده بر مخاطب می‌شوند، اختصاص دارد. همچنین 20 درصد امتیازها به شاخص‌های صوری و ادبی قلم آثار نظیر ویراستاری، طراحی روی جلد، طراحی صفحات و آرایه‌های ادبی تعلق دارد. بنابراین، در نگاه داوران فاکتورها مشخص شده‌اند و ذره‌بین آنان به دنبال معیارهایی ویژه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حقی اظهار کرد: همچنین در فرم امتیازاتی که در اختیار داوران قرار داده‌ایم، از آن‌ها خواسته‌ایم نظرات خود را نسبت به کسر یا دادن امتیاز به آثار بیان کنند. در این مرحله با محدودیت کمی برای پذیرش آثار روبه‌رو نیستیم و کتاب‌هایی که امتیاز 80 تا 100 را کسب کنند، نامزد رتبه‌های شایسته تقدیر، رتبه دوم و اثر برگزیده خواهند شد.

وی افزود: آقایان صاحب آثار باید نمره بالای 80 کسب کنند و خانم‌های صاحب اثر با امتیاز بالای 75 نیز صاحب رتبه اول تا سوم خواهند شد. این در حالی است که از افراد شناخته شده تنها نمره بالای 85 را می‌پذیریم.

اجرای مرحله سوم داوری برای نخستین‌بار

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره کتاب سال حوزه علمیه قم گفت: امسال برای نخستین‌بار مرحله سوم داوری را میان آثار شرکت‌کننده 14 دوره پیشین همایش‌ کتاب سال حوزه علمیه اعمال می‌کنیم. این مرحله ویژه کتاب‌هایی است که سه رتبه نخست را کسب کرده‌اند. در حقیقت، آثاری که به مرز برگزیده شدن رسیدند، برای قطعی شدن و دقت عمل در انتخاب، در مرحله سوم داوری بررسی می‌شوند و سپس به شواری علمی همایش عرضه و تایید می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که مرحله سوم داوری به همت دو تن از کارشناسان حوزه‌های شانزده‌گانه همایش صورت می‌گیرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود مرحله دوم تا پایان مهرماه و مرحله سوم داوری این دوره از همایش کتاب سال حوزه تا آبان‌ماه خاتمه یابد.

رویکرد کتاب سال حوزه نسبت به آثار ترویجی یا پژوهشی

وی در پاسخ به این سوال که «رویکرد پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با توجه به حوزوی و دانشگاهی بودن شرکت‌کنندگان آن نسبت به آثار ترویجی و پژوهشی چگونه است؟» اظهار کرد: همایش کتاب سال حوزه تفاوتی میان آثار ترویجی و پژوهشی قائل نیست. معتقدیم باید آثار از استانداردهای همایش برخوردار باشند، زیرا هر کتابی رویکرد و مخاطب خاص خود را دارد. بنابراین، در همایش کتاب سال حوزه رویکرد ویژه‌ای را تبلیغ نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حقی یادآور شد: هر اثری که از معیارها و استانداردهای همایش کتاب سال حوزه برخوردار باشد، شایسته تجلیل و معرفی است.

مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه سوم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط