یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
آب میوه‌، کاهش وزن و رازهای جوانی

کتاب «خواص درمانی آب‌میوه‌ها» نوشته دکتر ساندرا کبوت با ترجمه مهدیه مقاری اثری است که توصیه‌هایی درباره سم‌زدایی، کاهش وزن و راز‌‌های جوان‌ ماندن و افزایش طول عمر را با تکیه بر مشورت به پزشک مطرح می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،این کتاب در بخش کلامی با خوانندگان توصیه‌ای مهم اما تکراری را مطرح می‌کند و آن استفاده از رژیم‌های مناسب تحت نظر پزشک است؛ عملی که در بسیاری از اوقات مورد غفلت افراد به ویژه کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند، قرار می‌گیرد چرا که  این افراد بیشتر تلاش می‌کنند با رژیم‌های سخت، زیان آور و بدون پشتوانه پزشکی، اقدام به کاهش وزن موقتی کنند و در بسیاری از اوقات یا موفق نمی‌شوند و یا رژیم را نیمه‌ کاره رها می‌کنند. 

این کتاب در قالب رژیم‌های یک روزه انرژی، دوروزه سم‌زدا، سه روزه احیا کننده و هفت روزه پالایش جامع، رژیم آب میوه و سبزیجات را برای استفاده افراد با سنین متفاوت ذکر می‌کند اما مهم‌ترین ابهام این کتاب که تا پایان روشن نمی‌شود این است که این رژیم برای چه سنینی و با چه وزن و قدی تجویز می‌شود و کدام یک از این رژیم‌های یک روزه، دو روزه و یا سه روزه برای افراد با سنین، جنس، وزن و قد‌های گوناگون مناسب است.

توصیه به استفاده از آب‌میوه‌های تازه و تشریح خواص آن با عنوان رژیم آب میوه در فصل نخست این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. این فصل با تاکید بر این جمله که «تو همانی هستی که می‌خوری» بسیاری از بیماری‌ها رایج و مهلک را در ارتباط با عادت‌های غذایی افراد می‌‌داند.

سم‌زدایی، شناخت سیستم دفع سموم بدن نقش موثری در سلامت کوتاه مدت و بلند مدت انسان دارد و در یک انسان سالم،بدن به صورت ژنتیکی برای سم‌زدایی برنامه مشخصی وجود دارد که پوست، کبد، کلیه‌ها، روده‌ها، و سیستم لنفاوی، شش‌ها، روده بزرگ و کیسه صفرا نقش مهمی در این امر حیاتی دارند و این کتاب با تشریح کارایی این قسمت‌ها آگاهی مخاطبان را نسبت به سموم بدنشان، افزایش می‌دهد.

رژیم آب میوه در این کتاب با رژیم آب که طرفداران کمی هم ندارد مقایسه شده است. نویسنده معتقد است: «در طول مدت رژیم آب میوه وقتی هیچگاه ماده غذایی جامد، پروتئین و یا چربی مصرف نمی‌شود بدنتان همه پروتین‌های معیوب، نامرغوب، و همه بافت‌های چربی را تجزیه و می‌سوزاند درست مانند آن‌چه در رژیم آب انجام می‌دهد. تنها تفاوت رژیم آب‌میوه و رژیم آب این است که در طول رژیم آب میوه، ظرفیت دفع و سم زدایی بدنتان افزایش می‌یابد، فرآیند درمانی با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد و احساس ضعف کمتری دارید.»

نکته ای که در این فصل می‌توانست بر غنای مطالب بیفزاید این است ابتدا تعریفی از چاقی و لاغری از نظر پزشکی و راهکار‌‌های محاسبه وزن و قد متناسب ارایه می‌شد و سپس به تشریح رژیم‌های مورد نظر با تکیه بر دستورالعمل‌های مشخص، می‌پرداخت. 

پراکنده‌گویی و از هر دری سخنی، نکته‌ای است که در فصل نخست این کتاب وجود دارد. به عنوان مثال در صفحه 23 این کتاب در بخشی با عنوان « درک معانی واقعی رژیم یا امساک (روزه) با نقل قولی از پزشک و متخصص درمان‌های طبیعی، «پاووارولا» به تفاوت رژیم آب و آب میوه اشاره شده بدون این که مخاطب با کم و کیف این دو رژیم، مدت و فواید و مضرات آن ‌آشنا باشد.

نکته دیگری که در عنوان این مطلب وجود دارد این است که رژیم یا امساک را با روزه مترادف دانستند که به معنای اجتناب داوطلبانه از خوردن غذا در طول مدتی مشخص، معنی شده است در صورتی که روزه با داشتن تعداد روز‌های مشخص امساک از غذا و داشتن برنامه ای طبیعی در یک ماه از نظر علمی تایید شده است اما ادامه آن در طولانی مدت و در طول سال امری نیست که بتوان آن را تعمیم داد. 

ذکر آیین روز‌ه‌‌داری فرقه‌‌های گوناگون از جمله اطلاعاتی است که آگاهی مخاطبان را افزایش می‌دهد و نکته جالبی است که در پایان این کتاب به آن اشاره شده است.

اندازه‌گیری سموم بدن و ذکر نشانه‌هایی مانند تنفس بد، زبان سفید‌رنگ، جوش و عفونت‌های پوستی، اضافه‌وزنی که برخلاف رژیم کم نمی‌شود، خارش پوست، دمای بیش از حد بدن، تعریق زیاد، جوش‌های  قهوه‌ای کبدی روی پوست و ناهماهنگی هورمونی از علایمی هستند میزان سموم بدن را مشخص می‌کند و ذکر این علایم، آگاهی بسیاری به مخاطبان برای شروع مبارزه با سم‌زدایی بدن می‌دهد.

نکته قابل تامل در ارایه رژیم آب میوه در این کتاب همراهی آن با آب سبزیجات است که تاکید شده بر تصفیه سموم بدن موثر است اما در فهرستی که لیستی بلندبالا از انواع میوه‌ها و سبزیجات را ذکر کرده به مواردی جالب و گاهی غیر قابل دسترس و غیر ملمومس برمی‌خوریم. به عنوان مثال، جوانه یونجه، قره قاط، کاسنی زرد،جلبلک دریایی، سیب زمینی معمولی( ابهام این جاست که مگر این محصول غیر معمولی هم تولید می‌شود و یا وجود دارد) یا مرغ چمن.

نگاه عاقلانه به پدیده رژیم، تاکید مستمر بر مشورت با پزشک، هشدار‌های جدی به کسانی که دارای بیمار‌هایی مانند دیابت،نارسایی قلبی، کلیوی، سوء تغذیه و یا صرع دارند و گزینه‌های مناسبی برای دریافت رژیم نیستند، از جمله نکات شایان تاملی است که نویسنده در هنگام نگارش و تشریح رژیم مورد نظر خود به آن اصرار می‌ورزد و از طرفی این طرح را خود آزموده و امتحان پس داده شده معرفی می‌کند.

کتاب «خواص درمانی آب‌میوه‌ها» نوشته «ساندرا کبوت» با ترجمه مهدیه مقاری با شمارگان هزار و 500 جلد در قطع رقعی در 168 صفحه به بهای پنج هزار و 900 تومان وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط