چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
دولت جدید دغدغه نویسندگان را برطرف کند

غلامرضا ذکیانی‌، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه به این‌که در آستانه روز قلم قرار داریم، اگر دولت جدید دغدغه نویسندگان این حوزه را از طریق توجه هرچه بیشتر در سطوح مختلف از جمله مشکلات نشر آثار مرتبط با این حوزه‌ برطرف سازد، ‌شاهد شکوفایی هرچه بیشتر کتاب‌های فلسفی خواهیم بود.-

دکتر  ذکیانی‌ ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: در گروه‌های فلسفه دانشگاه‌ها فعالیت‌های علمی متعددی صورت گرفته و آثار متعددی در قالب کتاب و همچنین در قالب ایده‌های مختلف در پایان‌نامه‌های دانشجویان ارایه می‌شود که جا دارد به آن‌ها توجه شود.

ذکیانی وجود مشکلات و دغدغه مالی را یکی دیگر از مصائب نویسندگان و محققان حوزه فلسفه و اندیشه دینی دانست و گفت:‌ اگر ذهن محقق از این مساله فارغ شود و بداند که به لحاظ مالی تامین است، می‌تواند با فراغ خاطرِ به پژوهش خود ادامه دهد. در این میان، رسانه‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزاری اثرگذار،‌ با تهیه برنامه‌های متعدد و به‌ویژه معرفی و تبلیغ آثار این محققان،‌ کتاب آن‌ها را به جامعه علمی معرفی کنند. این کار به‌تنهایی در حل بخشی از مشکلات نویسندگان این حوزه موثر است، چراکه مخاطبان خاص از انتشار کتاب نویسنده مدنظر خود در سطحی وسیع مطلع خواهند شد.

این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: البته یکی از مشکلات اساسی هم نبود ارتباط واقعی میان نویسندگان این حوزه با مخاطبان خودشان است، ‌به هرحال کار ژورنالیستی صرف کافی نیست. در واقع، ‌کار صرف ژورنالیستی برای معرفی کتاب‌های این حوزه به جامعه کافی نیست و نهادهای دولتی باید هرچه بیشتر به نویسندگان این حیطه توجه کنند.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ اگر بناست  کتاب‌های فلسفی از طریق رسانه‌ها معرفی شوند، ‌باید در سطح رسانه‌ کاری مفصل و تخصصی صورت بگیرد که تنها به یک معرفی و گفت‌وگوی ساده اکتفا نشود، چون از ورای این امر و تحقق آن می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات نویسندگان این حوزه حل شود. 
 
ذکیانی درباره مشکلات نویسندگان و پژوهشگران حوزه‌های فلسفی اظهار کرد: انتظار از فیلسوفان و علاقه‌مندان به این دانش آن است که بتوانند با مراجعه به آن‌چه از این دانش پایه دریافت کرده‌اند، بخشی از مشکلات جامعه را حل کنند اما متاسفانه نه اهالی فلسفه و نه حتی جامعه آن‌چنان که باید به این امر توجهی کافی ندارند، زیرا اساسا فلسفه آن‌چنان که باید جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است و آثار این حوزه در حاشیه قرار دارند.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم امیدوار باشیم که فلسفه بتواند در بطن جامعه جایگاه خود را در سطح تصمیم‌گیری‌ها پیدا کند. همچنین آثار و نویسنده‌های این دانش فارغ از دغدغه‌های معمول زندگی بتوانند متناسب با طیف‌های مختلف جامعه،‌ پژوهش‌های خود را ارایه دهند.

این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که شکاف تاریخی بزرگی میان اهلی فلسفه و جامعه ما ایجد شده است،‌ یادآور شد: علت این امر را می‌توان به مسایل متعددی تسری دارد، ‌از جمله آن‌که این دانش در جامعه ما و جوامع اسلامی به گستره خاصی پرداخته است که سبب شده تا از دیگر حوزه‌ها غفلت شود. این روند امروز هم گریبان نویسندگان و محققان این حیطه را گرفته است. 

14 تیرماه در تقویم،‌ روز قلم نام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط