یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
داوری‌اردکانی، عطار فلسفه است نه تاجر سیاست!

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نگاه دکتر داوری‌اردکانی همواره تلاش کرده است که به نظرات سیاستمداران آغشته نشود، گفت: داوری، عطار فلسفه است نه تاجر سیاست! گفتار، نوشتار وکردار داوری، بوی فلسفه می‌دهد و نه سیاست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری جشن هشتاد سالگی «فیلسوف فرهنگ، دكتر رضا داوری اردكانی»، دکتر محمد رجبی تجليل از اين فيلسوف نام‌آور را تجليل از مقام تفكر و حكمت دانست، گفت: دكتر داوری‌اردکانی هم در حوزه تدريس فلسفه و هم پديد آوردن آثار فيلسوفانه‌ای كه به زنده‌ترين مسایل دوران نگاهی ژرف دارد، افزود: بسياری از اهل فلسفه و حكمت نوشتن آثار فلسفی را تنها در شرح و توضيح مقولات و مسایل كلاسيک فلسفه محدود می‌دانند و از كاربرد فلسفه در طرح و حل مسایل اساسی مبتلابه بشر اين دوران ناتوانند. به این دلیل، درباره بسياری از مشكلات اساسی خود كه انتظار گره‌گشايی از اهل فلسفه و حكمت را داريم، عادت كرده‌ايم كه تنها اظهار‌نظرهای افراد سياسی را شاهد باشيم كه البته گاهی شايد اهل فلسفه هم باشند، ولی نظری فيلسوفانه ابراز نمی‌كنند.

رجبی گفت: نقيصه‌ای بزرگ است كه يک فلسفه‌خوانده اگر درباره هر موضوع سياسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری سخنی بگويد، در آن مقام چندان تفاوتی با ديگر سياستمداران يا اقتصاددانان و جامعه‌شناسان و اهل فرهنگ و هنر همتراز خود ندارد. این در حالی است که دكتر داوری‌اردکانی وقتی درباره فوتبال هم سخن می‌گوید، مساله‌ای عميق را پيش روی ما می‌‌گذارد و در كندوكاو آن، شخصيت بارز يک فيلسوف را بدون فضل‌فروشی‌های رايج و استفاده از واژه‌های تخصصی فلسفه آشكار می‌کند.

وی گردهمایی سازمان‌ها و شخصیت‌های برجسته فلسفه برای تجلیل از مقام علمی داوری‌اردکانی را حاکی از تاثیرگذاری اندیشه‌های در فلسفه معاصر ایران خواند و بیان کرد: آرای او در باب فلسفه، هنر، ادبيات، سياست، اخلاق، جامعه، تاريخ و هر موضوع ديگری كه در ذيل اين عناوين قرار می‌گيرند، نظير فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، شعر، دانشگاه، مشروطه، تجدد، جوانان، ورزش، گروه‌های سياسی و اجتماعی تاريخ معاصر ايران و شخصيت‌های تاثيرگذار در دوران معاصر، همگی عالی و شگفت‌انگيزند و به همين دليل اصحاب فلسفه در مراسمی باشكوه او را با عنوان فيلسوف فرهنگ مورد تجليل قرار دادند.

این شاگرد دکتر داوری‌اردکانی با اشاره به برگزاری جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، گفت: ما هم به سهم خود در مشاركت با نهادهاي علمی و فرهنگی و اجتماعی گام پيش نهاديم و اميدواريم كه در شناساندن قدر و اعتبار تفكر و متفكران اصيل جامعه خويش به توفيق برسیم.

جشن هشتاد سالگی «فیلسوف فرهنگ، دكتر رضا داوری‌اردكانی» یکشنبه (16 تیر‌ماه) از ساعت 17 تا 21 در تالار اجتماعات فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک غرب، فاز یک، خیابان ایران‌زمین شمالی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها