سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
چگونه دانش در سازمان‌ها پردازش می‌شود

اصطلاح «مدیریت دانش» که به اختصار KM نامیده می شود، به معنای ارایه نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است. مدیریت دانش، طیف وسیعی از فعالیت‌هایی است که برای مدیریت، مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری سازمان‌ها در سطح کلان به کار می‌رود. وجود منابع علمی معتبر در این حوزه کمک شایانی به پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش در سازمان‌ها خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مدیریت دانش، طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزار، و ساختارهایی است که برای افزایش، نوسازی،و اشتراک و بهبود استفاده از دانش مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته است، تا به سازمان‌ها و علاقه‌مندان این حوزه کمک شود اطلاعات و مهارت‌های مهمی را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می‌شوند سازمان‌دهی کنند و برنامه‌ریزی‌های راهبردی و تصمیم‌گیری‌های پویا را به صورت کارا و موثر تغییر دهند.

نویسندگان ومترجمان در ایران نیز درباره این رشته جدید که مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و همچنین فضای آکادمیک قرار گرفته است دست به تالیف و ترجمه متون مختلفی زده‌اند که هریک با رویکرد متفاوتی به این حوزه نگاه می‌کنند.

«مدیریت دانش: آموزه‌هایی از مهندسی دانش»
این کتاب را «جی لیبووینز» نوشته و محمد حسن‌زاده آن را ترجمه کرده است. این کتاب که در 10 فصل تنظیم شده است به ترسیم راهبرد‌های این رشته می‌پردازد.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به زبان ساده آن اشاره کرد که با روشی ساده به رابطه مدیریت دانش و مهندسی دانش پرداخته است.

درسنامه بودن این کتاب برای دانشجویان مرتبط با این رشته از دیگر ویژگی‌های این کتاب است چراکه برخی تالیفات‌ و ترجمه‌ها به بیان مباحثی کلی می‌پردازند که از دامنه فهم دانشجویان خارج است، اما این کتاب با مرتبط کردن مباحث مدیریت و اقتصاد و دیگر شاخه‌های همسو، منبع علمی قابل استفاده‌ای را برای دانشجویان فراهم کرده است.

«مدیریت دانش(مفاهیم، مدل‌ها، اندازه‌گیری و پیاده‌سازی)»
کتاب «مدیریت دانش(مفاهیم،مدل‌ها،اندازه‌گیری و پیاده‌سازی)» دیگر کتابی در زمینه مدیریت دانش است که عباس افرازه آن را به رشته تحریر درآورده است. در این کتاب نگارنده تنها به سه مبحث مدل‌ها، اندازه‌گیری و پیاده‌سازی مدیریت دانش پرداخته است.

به اعتقاد وی رشد و ماندگاری سازمان‌ها در دنیای کنونی به میزان استفاده از منبع ارزشمند و استراتژیک دانش و به تبع آن استفاده از این منبع مهم در ارایه خدمات و تولیدات بستگی دارد.

با توجه به تالیف این کتاب در محور‌‌های ذکر شده می‌توان گفت این منبع برای فعالان عرصه صنعت نگاشته شده است تا آن‌ها نیزبا استفاده درست از منابع مدیریت دانش آشنا شوند. همچنین رئوس تعیین شده در این کتاب می‌تواند در انتخاب عناوین تحقیقاتی برای پژوهشگران موثر باشد.

«مدیریت دانش موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات»
محمد‌حسین لطیفی،به عنوان مولف این کتاب به تاریخچه ظهور این رشته پرداخته است و با ارایه شمایی از گزارش‌های سالیانه یک شرکت سوئدی در سال 1994 سعی در نشان دادن ارزش سرمایه‌های فکری و دارایی‌های دانشی این شرکت داشته است.

مرور تاریخچه رشته مدیریت‌دانش برای علاقه‌مندان در این کتاب از وجوه قابل توجه در این کتاب است. خوانندگان در این کتاب با روش کمی‌گرایی شرکت‌ها برای ادامه حیات شرکت‌ها و سازمان‌ها آشنا می‌شوند.

«مدیر دانش: افزاینده ارزش در عصر اطلاعات»
قصد محمد‌طاهر ریاضی‌ارسی در این کتاب آشنا کردن مدیران با مسایل و مشکلات واقعی در عصر اطلاعات و جامعه امروزی است. یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب، معرفی نمونه‌ها و مثال‌های روی داده در بر پایه واقعیات جامعه کنونی است که نویسنده به خوبی به آن‌ها پرداخته است.

روایت گزارش‌های عینی و مصاحبه با برخی از مدیران رده‌میانی و گمنام که در مسیر تحول در جامعه اطلاعاتی قرار گرفته‌اند از وجوه تحقیقاتی بودن این کتاب است. تاکید بر جهان در حال تغییر و دگرگونی و زندگی هیجان‌انگیز این دوره از پیام‌های دیگر این کتاب است.

«دانش، سنجش و اندازه‌گیری»
«دانش،سنجش و اندازه‌گیری» عنوان کتاب دیگری است که در این رشته نوشته شده است. یوگش مالهوترا به عنوان نویسنده این کتاب بیشتر به مباحث دانش‌ ملی در کشور‌ها پرداخته و چارچوبی برای سنجش دانش ملی ارایه کرده است.

این کتاب برای مدیران و مشاوران شرکت‌ها و سازمان‌ها راهگشا است، چراکه نویسنده در تدوین 6 فصل این کتاب به ثروت نوین کشور‌ها،مدل‌های توسعه‌ای و ظرفیت‌های دولتی پرداخته است. مطالعه این کتاب برای تصمیم‌گیران کشور و مدیران رده بالا نیز مفید خواهد بود.

در میان گستردگی کتاب‌های منتشر شده در این زمینه ویرایش سوم کتاب«مدیریت دانش در سازمان‌ها؛ بررسی انتقادی» (Knowledge Management in organizations ; a ciritical introduction) به تازگی از سوی دونالد هیسلوپ و توسط دانشگاه آکسفورد منتشر شده است. نویسنده در این کتاب 320 صفحه‌ای، در سه بخش به ارایه یک معرفت شناختی درباره دانش، مسایل اجتماعی و فرهنگی حاصل از آن و روش‌های کسب دانش در سازمان‌ها می‌پردازد. این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است و مترجمان کشور با ترجمه آن می‌توانند اطلاعات جامع‌تری را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند.

گسترش روزافزون علم و شتاب کنونی برای نوآوری در جامعه و به تبع آن در جامعه ایران، لزوم پژوهش در عرصه‌های فناوری را روز‌به‌روز مهم و حیاتی می‌کند. با توجه به حرکت رو به رشد این امر در کشور، چاپ، تالیف و ترجمه کتاب‌های جدید در عرصه فناوری و مدیرت دانش می‌تواند به این حرکت شتاب بیشتری دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها