دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
بحران در شعر امروز را قبول ندارم

حمیدرضا شکارسری، شاعر گفت: شعر امروز ما دچار بحران نیست، چون بحران را حاصل یک مشکل حاد می‌دانم. وی تاکید کرد که حس نوستیزی در شعر از گذشته تا به امروز وجود داشته که گاهی سیر صعودی و گاهی سیر نزولی طی کرده و به این ترتیب مخاطب را دنبال خود کشانده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شکارسری که به تازگی دو کتاب «عاشقانه‌های تاریک روشن» و «شکل‌های فروتنی» او در قالب شعر سپید منتشر شده، گفت: مشکل حاد و ناگهانی که آن را بتوان بحران دانست، به همان سرعت که بروز می‌کند، از میان می‌رود. اگر به شعر معاصر به طور همه سویه نگاه کنیم در خواهیم یافت که شعرمان مشکل حاد و بحرانی ندارد.

وی گفت: مقابله شعر پیشرو و آوانگارد با شعر سنتی تقابلی است که همیشه وجود داشته و باعث پیشرفت شعر شده است. حس نو ستیزی در شعر از گذشته تا به امروز وجود داشته، گاهی سیر صعودی و گاهی سیر نزولی طی کرده و مخاطب را به دنبال خودش کشانده است.

شکارسری افزود: نمایشگاه کتاب امسال به ما گوشزد کرد که با رشد ناشران تخصصی شعر، مخاطب در حال آشتی کردن با شعر معاصر است. در مجموع شعر فارسی امروز را دچار بحران نمی بینم و همه این مشکلات سبب پیشرفت شعر خواهد شد. معتقدم شعر جامعه ای که هیچ مشکلی نداشته باشد، خطرناک است و ممکن است به بحران منجر شود.

مجموعه شعر «نام تازه اندوه» که شامل حدود 70 شعر سپید از این شاعر است و همگی به امام(ره) تقدیم شده، به گفته خود شاعر مرثیه‌‌های مدرنی هستند که برای امام(ره) سروده شده اند و در بنیاد حفظ و نشر آثار امام(ره) مراحل انتشار را سپری می‌کنند.

کتاب «عاشقانه‌های پکن» شکارسری نیز دربرگیرنده 70 شعر عاشقانه و حاصل سفر یک هفته‌ای وی به چین است. این اثر را  نیز انتشارات نیماژ  منتشر خواهد کرد.

شکارسری گفت: چند مجموعه دیگر هم در دست انتشار دارم که یکی از آنها درباره دفاع مقدس است. 

حمیدرضا شکارسری متولد 1345 تهران، کارشناس زمین شناسی است. نخستین کتاب او در سال 1375 با نام «باز جمعه گذشت» از سوی حوزه هنری منتشر شد. کتاب دیگر او با عنوان «چراغانی بی دلیل» در سال 85 از سوی انتشارات هزاره ققنوش به چاپ رسید. 

دو کتاب اخیر وی که امسال(1392) به چاپ رسید با عناوین «عاشقانه های تاریک روشن» و «شکل های فروتنی» به ترتیب از سوی انتشارات هزاره ققنوس و فصل پنجم به کتابفروشی‌ها راه یافت. کتاب «چراغانی بی دلیل» این شاعر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها