سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

بازمانده جسد پابلو نرودا، شاعر شیلیایی و برنده جایزه ادبی نوبل دوشنبه از قبر بیرون کشیده شد تا به حکم دادگاه بتوان درباره علل مرگ وی بررسی های لازم انجام شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، این حکم برای بررسی این که دلیل مرگ پابلو نرودا که نزدیک به 40 سال پیش درگذشت چه بوده است، ماه پیش صادر شد. به موجب این حکم دادگاه باقیمانده جسد نرودا برای کشف دلیل مرگ وی مورد بررسی قرار می گیرد.

نرودا در یک کلینیک خصوصی در سانتیاگو در تاریخ 23 سپتامبر 1973 درگذشت. این تاریخ 12 روز پس از وقوع کودتای نظامی آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلنده، رییس جمهور سوسیالیست و دوست نزدیک پابلو نرودا است.

نرودا که از اعضای سابق حزب کمونیست بود، در دوره ای نیز به عنوان سناتور فعالیت می کرد. او در مدتی که به عنوان سفیر در پاریس به سر می برد، به درمان بیماری سرطانش نیز می پرداخت. وی سال 1972 به شیلی بازگشت.

بلافاصله پس از وقوع کودتای نظامی در شیلی، حکام جدید نظامی به بازداشت نزدیکان آلنده پرداختند و خانه نرودا در پایتخت را غارت کردند و به نابودی کشیدند. در همین زمان دولت مکزیک پیشنهاد کرد تا گروهی از چهره های در خطر از این کشور خارج شوند و نرودا که یکی از این افراد بود چند روز پیش از سفری که برنامه ریزی شده بود، در کلینیک اسنتا ماریا در مرکز شیلی درگذشت.

سال 2011 مانوئل آرایا، راننده نرودا در آن تاریخ ادعا کرد این شاعر در وضعیت اورژانسی نبود و او یک روز پیش از مرگش گفت دکتر آمپولی به معده اش تزریق کرده که تمام وجود او را به آتش کشیده است. پس از آن سلامت نرودای 69 ساله به سرعت روبه وخامت گذاشت و به گفته آرایا شاعر توسط آن دکتر در آن کلینیک مسموم شده بود.

هر چند خیلی از دوستان و نزدیکان نرودا گفته های آرایا را قابل قبول می دانند اما بنیاد پابلو نرودا که از میراث وی پاسداری می کند، با این نظرمخالف است. با این حال این بنیاد اعلام کرده همراهی لازم برای دست یافتن به حقیقت را انجام می دهد تا روشن شود که سرطان او تا چه حد پیشرفته بود.

آرایا می گوید همان زمان تلاش کرد تا روسای حزب کمونیست را با این حقیقت آشنا کند، اما آن ها گوش شنوا نداشتند و تقریبا چهار دهه پس از این ماجرا، اعلام دوباره او به حزب، موجب شد تا به این مساله توجه جدی شود.

ماریو کاروسا قاضی تحقیق این پرونده نیز می گوید هر چند ممکن است در این باره شک وجود داشته باشد، اما لازم است تا این مساله به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و دلیل قطعی مرگ شاعر روشن شود.

نرودا در جوار همسرش در کنار اقیانوس آرام در بخشی از منزل ساحلی شان در ایسلا نگرا که در حدود 30 کیلومتری پایتخت شیلی واقع است، به خاک سپرده شد. بازمانده جسد نرودا دیروز به سانتیاگو منتقل شد تا با حضور متخصصان بین المللی مورد بررسی قرار بگیرد. دستیابی به نتیجه قطعی چند ماه به طور می انجامد.

این شاعر که برای اشعار عاشقانه و احساس گرایانه اش در جهان شناخته شده سال 1971 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها