چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶

جایزه جورج اورول که معتبرترین جایزه برای نوشته های سیاسی است، فهرست اولیه خود را برای انتخاب برنده سال 2013 اعلام کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، در فهرست امسال نام 12 کتاب دیده می شود که از میان 210 کتاب شرکت کننده، انتخاب شده اند. 

کتاب «در خطوط مقدم» که مجموعه ای از مقالات روزنامه نگارانه ماری کالوین، روزنامه نگاری که در سوریه کشته و کتابش دو ماه پس از مرگش منتشر شد، از نامزدهای امسال این رقابت ادبی-سیاسی است. 

جین سیتون، رییس گروه داوری امسال را برعهده دارد و نیکیتا لالوانی، برنده جایزه دزموند الیوت، آفریقا اکبر، معاون دبیر بخش کتاب ایندیپندنت، و بارونس جوان بیکول، نویسنده و مجری تلویزیونی گروه داوری امسال را تشکیل می دهند. ریچارد بلر، پسر جورج اورول اسپانسر این جایزه است که هر سال از سوی بنیاد مدیا استانداردز، نشریه فصلنامه سیاسی و بنیاد اورول اهدا می شود. 

فهرست کامل 2013 چنین است:
«تدفین ماشین تحریر» نوشته کارمن بوگان
«روی خط مقدم» نوشته ماری کالوین
«پلوتوکرات ها» نوشته کریستیا فریلند
«داروسازی بد» نوشته بن گلداکر
«ال نارکو» نوشته یوآن گریلو
«ترک الکساندریا» نوشته ریچارد هالووی
«از نابودی امپراتوری» نوشته پنکاج میشرا
«هولوکاست اسپانیایی» نوشته پل پرستون
«خاطرات اشغال» نوشته رجا شهادت
«مردم کثیف خونی» نوشته دانیل تریلینگ
«یک کشتار کاملا بریتانیایی» نوشته ای.تی.ویلیامز

سال پیش کتاب «مردگان به پا می خیزند» نوشته توبی هارندن که کتابی درباره مرگ افسران بریتانیایی در افغانستان بود، به عنوان برنده 2012 انتخاب شد.

جايزه کتاب جورج اورول در کنار جایزه بهترین وبلاگ سیاسی و بهترین روزنامه نگاری سیاسی هر سال به نويسندگاني تعلق مي گيرد كه سنت جورج اورول در نوشتن آثار سياسي به عنوان هنر را تداوم بخشیده باشند. به برنده هر بخش يك جايزه سه هزار پوندي و يك لوح يادبود تعلق مي گيرد.

جایزه جورج اورل در آخرین سال های زندگی این نویسنده روزنامه نگار بریتانیایی توسط خود اوشروع به کار کرد تا به این وسیله به نویسندگان نیازمند کمک های مالی و شاعران بی پول کمک شود. بعدا بخش روزنامه نگاری و در سال 2008 جایزه وبلاگ نویسی نیز به دو جایزه کتاب و روزنامه نگاری اضافه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها