یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
محسنی: کتابی درباره هنر پرفورمنس در ایران منتشر نشده است

پرفورمنس «صلح، هیس» با طراحی نیما رفعتی و اجرای پریسا محسنی و هومن داوودی برگزار می‌شود. محسنی، یکی از مجریان این اثر به «ایبنا» گفت که هنر پرفورمنس بیش از یک دهه است که به جامعه هنری ایران معرفی شده، ولی تاکنون کتابی درباره این هنر و یا حتی تاریخچه شکل‌گیری آن در ایران تالیف یا ترجمه نشده است.-

محسنی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «پرفورمنس آرت» یا «هنر اجرا» یک شیوه بیان هنری جدید است که از دل هنرهای تجسمی بیرون آمده و تاریخ شکل‌گیری آن به دهه 60 میلادی بازمی‌گردد. 

وی افزود: هنر پرفورمنس حدود 12 سال است که به عنوان یک هنر پست‌مدرن به جامعه هنری ایرانی معرفی شده. در ابتدا این هنر، به دلیل نبودن منابع با شیوه‌ای از اجرای تئاتر اشتباه گرفته می‌شد و بیشتر هم هنرمندان حوزه تئاتر به فعالیت در آن می‌پرداختند. این مساله اشتباه بزرگی است، اما به هر ترتیب کمتر از پنج سال است که هنرمندان هنرهای تجسمی به این شیوه از بیان هنری روی آورده‌اند و همان‌طور که بیان کردم، پرفورمنس گونه‌ای از هنرهای تجسمی است و نه نمایشی. 

محسنی در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه اجراهای پرفورمنس در ایران به استاندارد جهانی نزدیک شده، گفت: فضاسازی مناسب گالری‌ها و شیوه‌های درست درگیر کردن مخاطب در اجراهای امروزی، باعث شده تا هنر پرفورمنس در ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شود. از  مهم‌ترین هنرمندان این شیوه در ایران نیز می‌توانم به امیر موبد و علی اتحاد اشاره کنم. 

وی در ادامه درباره شیوه اجرایی پرفورمنس «صلح، هیس» گفت: پرفورمنس «صلح، هیس» در گالری اجرا نمی‌شود و اجرای آن به این صورت است که مخاطبان با مجریان اثر تماس می‌گیرند و درباره هر موضوعی که بخواهند، صحبت می‌کنند. برنامه این اجرا برای سه روز کامل و به صورت 24 ساعته، طراحی شده و مجریان اثر هیچ قضاوتی نسبت به کلام مخاطبان ندارند و تنها شنونده کلام آن‌ها هستند. 

محسنی در ادامه با اشاره به این نکته که تاکنون در ایران هیچ کتابی درباره هنر پرفورمنس تالیف یا ترجمه نشده است، گفت: مخاطبان پرفورمنس «صلح، هیس» با وجود این‌که در ایران هیچ منبع مناسبی در معرفی این هنر وجود ندارد، با مفهوم پرفورمنس آشنا بوده و می‌دانستند که این عنوان مفهومی در وادی هنر است و اتفاقی عجیب و غریب نیست. 

این هنرمند در ادامه با اشاره به این نکته که آشنایی مخاطبان با هنر پرفورمنس تجربی بوده، گفت: همان‌طور که گفتم تاکنون کتابی با موضوع معرفی هنر پرفورمنس منتشر نشده و منابع موجود بیشتر در قالب مقاله است. به نظر من آشنایی مخاطبان ایرانی با مقوله پرفورمنس بیشتر تجربی بوده و حاصل دیدن و تماشای این آثار در گالری‌هاست. 

محسنی در پایان گفت: به نظر من جامعه هنرهای تجسمی ایران و همچنین دانشجویان و علاقه‌مندان هنر در ایران، نیازمند یک منبع مفصل و دست اول درباره هنر پرفورمنس هستند و جای خالی یک کتاب مناسب در این موضوع به شدت احساس می‌شود. 

اجرای پرفورمنس «صلح، هیس» از ساعت 12 بامداد، روز گذشته، شنبه، 12 اسفند آغاز شده و تا بامداد سه‌شنبه 15 اسفند ادامه خواهد داشت. 

نیما رفعتی طراح این اثر است و پریسا محسنی و هومن داوودی آن را اجرا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها