دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
برپایی همایش ملی «هنرهای آیینی در ایران»

همایش ملی هنرهای آیینی در ایران با هدف بازخوانی و مطالعه هنرهای آیینی ایران، از سوی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر، سه‌شنبه هشتم اسفند در تهران و یکشنبه سیزدهم اسفند در تبریز برگزار می‌شود. کتاب مجموعه مقالات این همایش نیز برای بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران منتشر خواهد شد.-

شهاب پازوکی، دبیر علمی این همایش به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: آیین‌ها یکی از عناصر فرهنگی دیرپا هستند که سایر عناصر فرهنگی جوامع مختلف را چون زبان، اساطیر و هر آن‌چه که دارای بار فرهنگی‌اند،  حمل می‌کنند. 

وی افزود: آیین‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای مطالعه سایر عوامل فرهنگی باشند. همچنین یکی از منابع و بسترهای اصلی برای هنرهای جدید، به عنوان مثال هنر پرفورمنس، هستند. به طور کلی آیین‌ها افراد را به هویت جمعی جوامع هدایت می‌کنند. 

پازوکی در ادامه با اشاره به این نکته که آیین‌ها پلی میان گذشته و حال هستند، گفت: با توجه به تغییرات مدام جامعه و فراموشی تاریخی این آیین‌ها و هنرهای وابسته به آن، پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر این همایش را با سه محور «چیستی آیین‌ها»، «رویکردهای نوین مطالعاتی» و «مطالعه موردی بر هنرهای آیینی» برگزار می‌کند. 

دبیر علمی همایش «هنرهای آیینی در ایران» در پایان گفت: روز نخست این همایش فردا هشتم اسفند، در فرهنگستان هنر و روز دوم آن  یکشنبه، 13 اسفند در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود. همچنین کتاب مجموعه مقالات این همایش در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» وابسته به فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد. 

روز نخست همایش ملی هنرهای آیینی در ایران، سه‌شنبه هشتم اسفند با سخنرانی محمدعلی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر از ساعت 10 صبح آغاز مي‌شود. 

نشست اول این همایش با دبیری امیرکاووس بالازاده، به سخنرانی علی‌اکبر فرهنگی، جهانگیر نصری‌اشرفی و علی‌رضا قاسم‌خان اختصاص دارد. 

نشست دوم با دبیری بهرام امیراحمدیان با سخنرانی حسین سلطان‌زاده، مهدی محمدزاده و سمیه فلاح و نشست سوم نیز با دبیری جلال‌الدین رفیع‌فر با سخنرانی محمدمهدی ناصح، قطب‌الدین صادقی و شاهپور قجقی نژاد، برگزار خواهد شد. 

برنامه پایانی همایش در روز نخست نیز، مراسم تجلیل از محمد میرشکرایی، پژوهشگر هنرهای سنتی و آیینی ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط