ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اولین و مهمترین دلیل پذیرش خصوصی در اسلام را میتوان در آیات متعدد قرآن کریم مشاهده کرد. بسیاری از آیاتی که در میان مسلمانان به آیات الاحکام معروفند وجود مالکیت خصوصی را به صراحت یا به طور ضمنی پذیرفتهاند. برای مثال قرآن کریم در آیه بیست و هفتم سوره نساء مؤمنان را مخاطب خویش قرار داده است و به آنان دستور میدهد که اموال مسلمانان را بدون رضایت مالکان آنها نخورند مگر آنکه مبادلهای با رضایت طرف مقابل انجام گرفته باشد. قرآن کریم در جایی دیگر پس از آنکه مسلمانان را به وانهادن مطالبات ربوی عصر جاهلی فرا میخواند اعلام میکند که مالکیت طلبکاران را بر اصل داراییهایشان به رسمیت میشناسد. مجال این بخش بسیار کوتاهتر از آن است که بتوان همه این آیات را هر چند به اجمال معرفی کرد. به هر تقدیر تعداد آیاتی که به طور مستقیم یا ضمنی مالکیتهای خصوصی را در جامعه اسلامی به رسمیت میشناسد چنان است که هیچ گونه تردیدی را در مورد اصل پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام باقی نمیگذارد.
صفحات 212 و 213/ حقوق و اقتصاد در اسلام/ دکتر محمدجواد شریفزاده/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ اول/ سال 1391/ 396 صفحه/ 9000 تومان
نظر شما