جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
«نصاب واژگان سمنانی» به کتابفروشی‌ها رسید

«نصاب واژگان سمنانی» عنوان کتابی از علیرضا جدیدی است که در آن اشعاری به زبان سمنانی توسط مرحوم محمدباقر نیری و فرهنگ شکوهی آورده شده است.-

علیرضا جدیدی، مولف این اثر با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب شامل 750 بیت سروده شده توسط مرحوم «محمدباقر نیری» و «فرهنگ شکوهی» از شاعران سمنانی است.

وی ادامه داد: اشعار نیری در حدود 600 بیت است که هزار واژه قدیمی سمنانی در آن استفاده شده و بسیاری از این واژه‌ها نیز در حال منسوخ شدن است.

وی در تعریف هنر شعری «نصاب» اظهار کرد: شاعران در نصاب به صورت منظوم، معادل كلمات دو زبان را در كنار هم مي‌آورند. خواننده گاهي با حفظ آن شعر يا به كمك حلاوت و طراوت شعري، به راحتي معادل كلمه را حفظ مي‌كرد. در اشعار «نیری» نیز معادل هر کلمه سمنانی، یک کلمه فارسی آورده شده است.

جدیدی درباره محمد باقر نیری نیز توضیحاتی ارایه کرد و افزود: وی سال 79 در سن 91 سالگی درگذشت. نیری از 17 سالگی شعر سمنانی می‌سرود. 

وی تاکید کرد: چاپ این کتاب می‌تواند به احیای واژگان سمنانی کمک بسیاری کند، چراکه بسیاری از این لغات در حال از بین رفتن‌اند و باید به آن‌ها توجه بیشتری کرد.

جدیدی همچنین گفت: در این کتاب 150 بیت نیز از فرهنگ شکوهی، شاعر و نویسنده سمنانی آورده شده است. همراه با کتاب نیز لوح فشرده‌ای ارایه شده که «رحیم معماریان» شاعر سمنانی اشعار مربوط به نیری را خوانده است. فرهنگ شکوهی نیز با صدای خود اشعارش را در این لوح فشرده می‌خواند.

وی اضافه کرد: همچنین در این کتاب، مقالاتی از استادان و شاعرانی که با مرحوم نیری معاشرت داشته‌اند نیز منتشر شده است. موضوع برخی از این مقالات به هنر شعری نصاب اختصاص دارد.

به گفته وی، این کتاب با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 60 هزار ریال از سوی انتشارات حبله‌رود سمنان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط