چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
لایحه جامع حمایت از مالکیت ادبی، هنری بازنگری و تدوین می‌شود

محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگي، مطبوعاتی و اطلاع‌رساني اداره کل ارشاد استان تهران، که در ادامه سلسه گفت‌وگوهای «ایبنا» با نویسندگان معترض به موضوع سرقت ادبی، با او صحبت کردیم، درباره تدوین قوانینی برای سرقت ادبی گفت: وزارت ارشاد هم‌اکنون قوانینی را برای جلوگیری از سرقت‌های ادبی تدوین می‌کند و بر آن است آن‌ها را به مجلس ارایه دهد؛ ضمن آن‌که در حال حاضر با وجود قوانینی همچون قانون مالکیت ادبی نیز می‌‌تواند به ابعادی از این مساله رسیدگی کرد.-

 افراسیابی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: سرقت ادبی مقوله‌ای است که وزارت ارشاد برای جلوگیری از آن تاکنون اقدامات زیادی انجام داده است و هم اکنون نیز با محوریت دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بازنگری قوانین مربوطه با هدف تدوین لایحه جامع حمایت از مالکیت ادبی، هنری و معنوی و ارایه آن به مجلس تا پایان سال جاری است. 

معاون فرهنگي، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ادامه اظهار کرد: نخستین قانون مربوط به موضوع حمایت از حقوق مولفان در سال ۱۳۱۰ به تصویب رسیده و پس از آن به ترتیب در سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۸۴ بازنگری‌هایی در این قوانین صورت گرفت. طبق این قوانین و لایحه‌های مصوب، هر کس اثر دیگران را بدون اجازه آن‌ها منتشر کند، مجرم است و باید با وی برخورد شود. 

افراسیابی قوانین مربوط به حقوق مولفان و مصنفان و قانون کپی رایت را مربوط به فضای حقیقی و مجازی دانست و تاکید کرد: در فضای مجازی اگر کسی اثر شخص دیگری را بدون اجازه پدیدآورنده و بدون اخذ مجوزهای لازم آماده بارگذاری کند، چه به صورت رایگان و چه به منظور کسب منفعت، این اقدام جرم است و کسانی که این اعمال را انجام داده‌اند، مجرمند و علاوه بر پالایش و فیلتر تارنمای آن‌ها ممکن است مشمول سایر برخوردهای قانونی هم بشوند.

وی افزود‌: در این زمینه در صورتی که فرد مشخصی از مجرم شکایت کرده باشد، از نظر قانونی قابل پی‌گیری است و با مجرمان باید طبق مقررات برخورد شود. البته حتی اگر فردی نیز شکایت نکرده باشد، امکان برخورد قانونی از طریق مراجع ذی صلاح وجود دارد. در مجموع به موجب قوانین مالکیت معنوی و تجاری، اگر کسی بدون مجوز صاحب اثر، اقدام به انتشار اثری، به منظور تجارت و یا غیر تجاری کند، مجرم است. پس افراد باید دقت داشته باشند تا این قانون را نقض نکنند. 

این مدیر افزود: لایحه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد به نام «لایحه جامع حمایت از مالکیت ادبی، هنری و معنوی» که وزارت ارشاد در حال تکمیل آن است و آقای محسن‌زاده، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام توان و جدیت این موضوع را پی گیری می‌کند و تا پایان سال قرار است تکمیل و در مجلس مطرح شود.

وی گفت: درباره موضوع مالکیت معنوی دو بحث از گذشته تا کنون مطرح بوده است. نخست مالکیت صنعتی که تدابیر مربوط به آن مشخص است و بخش دوم مالکیت ادبی است.مساله مالکیت ادبی، به مالکیت فکری نویسنده بر اثر دلالت دارد و از طریق این قوانین سعی شده تا از دست‌اندرکاران این حوزه حمایت شود.

افراسیابی تصریح کرد: با توجه به قوانین موجود می‌توانم بگویم که کشور ما یکی از محکم‌ترین قوانین را در زمینه حمایت از مولف داراست. با وجود اين این قوانین بررسی می‌شوند و قوانین بهتر و جامع‌تری در این زمینه ایجاد خواهند شد. هم‌اکنون در شورای بازنگری قوانین این حوزه در ارشاد، بحث‌هایی مبنی بر پیوستن ایران به کنوانسیون‌های جهانی در حق کپی رایت مطرح شده است که در صورت تصویب و پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها، تمامی مشکلات موجود در این زمینه حل خواهد شد. 

افراسیابی اضافه کرد: در صورت پیوستن به کپی رایت، در هیچ کجا از جهان، فردی حق ندارد آثار هنرمندان ایرانی را بدون اجازه استفاده کند و از این نظر بحث سرقت‌های ادبی و سایر مشکلات در حوزه‌های فرهنگی، در ایران و در سراسر جهان برای آثار ایرانی، دیگر اتفاق نمی‌افتند.

وی در پاسخ به این سوال که « در حال حاضر وقتی تعداد کتاب‌های گرد‌آوری از آثار سرقت شده در بازر کتاب کم نیستند، نویسندگان متضرر چگونه می‌توانند با خاطیان برخورد کنند؟» گفت: نویسندگان متضرر از بحث سرقت ادبی، می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی طرح شکایت کنند و از این طریق پی‌گیری داشته باشند. البته در این زمینه وزارت ارشاد نیز در صورت مراجعه شاکیان و یا استعلام نهادهای قضایی وظیفه خود را به بهترین نحو انجام خواهد داد. ستاد صیانت از محصولات فرهنگی و هنری و دفتر امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تا کنون در این زمینه اقدامات موثری را انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط