دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
بی‌میلی ناشران کاشانی برای چاپ کتاب‌های جدید

مدیر چاپخانه «امیرکبیر» در شهر کاشان استان اصفهان با اشاره به رکود فعالیت‌های چاپی در این شهر گفت: به دلیل گرانی ملزومات چاپی اغلب روزها فعالیت در چاپخانه ما راکد است و ناشران تمایل كمتري برای انتشار کتاب‌های جدید دارند.-

غلامرضا شبان‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: ما نیز مواد اولیه چاپ را به قیمت بالایی خریداری می‌کنیم ولی به دلیل این‌که ممکن است نیاز بازار باشد، اين مواد در چاپخانه ما همیشه موجود است.
 
وي افزود: ناشران علاقه‌ای برای انتشار کتاب‌های جدید ندارند یا اگر این کار را انجام می‌دهند، در شمارگان یک هزار نسخه و در فواصل زمانی طولانی است.

شبان‌پور با بیان این‌که «در روزهای اخیر شاهدیم که فعالیت بخش عمده‌ای از چاپخانه‌داران دچار رکود شده است و کاری برای انجام دادن وجود ندارد.» ادامه داد:‌ برخی همکاران ما نیز به دلیل به صرفه نبودن فعالیت در این این حوزه، دستگاه‌های خود را به فروش گذاشته‌اند تا بتوانند چک‌های خود را به اصطلاح پاس کنند.

وی با اشاره به برخی  مشکلات موجود برای چاپ کتاب توضیح داد: سال گذشته کاغذ ایرانی را هر بند 27 هزارتومان خریداری می‌کردیم اما این قیمت امسال بسيار افزايش پيدا كرده و این رشد قیمت موجب نوسان در بازار شده است.

وی اظهار کرد: در این میان، بهای دیگر مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ نیز با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده است؛ به عنوان مثال، قیمت مرکب تا سال گذشته کیلویی هفت هزار تومان بود که این مبلغ اکنون به 16 هزار تومان رسیده است. 

شبان‌پور گفت: از سوی دیگر، نمی‌توان بهای خدمات چاپی را زیاد بالا برد، زیرا در این صورت مشتریان شامل ناشران بیش از پیش پراکنده می‌شوند یا به سراغ چاپخانه‌هایی می‌روند که کیفیت پایین کاری و خدمات نامناسب را ارایه می‌دهند.

مدیر چاپخانه «امیرکبیر» با بیان این‌که برخی از چاپخانه‌های این شهر مجبور شده‌اند به دلیل رکود بازار، عده‌ای از کارگران خود را اخراج کنند، یادآور شد: نمی‌توان به کارگران نیز حقوق کمتری داد، زیرا اگر از مبلغی که قانون مصوب کرده است، کمتر پرداخت شود، کارفرما جریمه می‌شود.

شبان‌پور همچنین درباره لزوم تشکیل اتحادیه یا تعاون صنفی برای چاپخانه‌داران کاشانی، گفت: ما از سال‌ها پیش خواستار تشکیل یک اتحادیه صنفی بودیم اما متاسفانه به دلایلی تاکنون این کار انجام نشده است. طبق قانون کار باید 40 چاپخانه‌دار برای تشکیل اتحادیه فعال باشند، در حالی که در کاشان فقط 23 چاپخانه‌دار فعالند.

چاپخانه «امیرکبیر» از سال 1378 فعالیت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط