شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
برنامه‌ریزی برای انتشار کتاب با موانع بسیاری روبه‌روست

ناتوانی از برنامه‌ریزی طولانی‌مدت به دلیل مشکلات موجود در بازار نشر، این روزها به مهم‌ترین مشکل انتشارات دانشگاه صنعتی شریف تبدیل شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا صفی‌خانی، مدیر فروش انتشارات دانشگاه شریف، می‌گوید: این‌که بهای کاغذ از بندی 26 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافت و بعد از مدتی با کمی کاهش مواجه شد و اکنون حدود 73 هزار تومان به فروش می‌رسد به معنای ارزانی و آرامش در بازار کتاب نیست.
 
وی درباره این نوسانات توضیح داد: باید بهای فعلی کاغذ و فشاری را که بر ناشران وارد شده به نسبت سال گذشته سنجید. مسوولان باید فکری به حال این اوضاع بکنند و نظارت بیشتری بر اوضاع داشته باشند. 

مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف درباره وضعیت انتشارات دانشگاه صنعتی شریف و امکانات آن توضیح داد: سال‌ها پیش چاپخانه دانشگاه شریف تعطیل شد و تمام دستگاه‌های چاپ به فروش رسید و همین سیاست‌های اشتباهی که در آن زمان اعمال شد ضربه‌های بزرگی را به بخش انتشارات دانشگاه وارد کرد.
 
صفی‌خانی با بیان این نکته که انتشارات دانشگاه شریف، نهادی خود درآمد است و هزینه‌هایش را به طور مستقل از دانشگاه به دست می‌آورد اظهار کرد: در سال گذشته و زمانی که وضعیت قیمت کاغذ هنوز به این حالت دچار نشده بود و زمزمه‌های گرانی آن به گوش می‌رسید انتشارات دانشگاه شریف مقدار بیشتری کاغذ خریداری کرد که امسال به ما در چاپ کتاب‌ها کمک کرد اما ذخیره کاغذ انتشارات در حال تمام شدن است. 
 
وی، در اولویت قرار گرفتن دانشجو و توجه به نیازهای این قشر را بسیار با اهمیت دانست و گفت: سیاست مدیران و اعضای انتشارات دانشگاه این است که تا حد ممکن به دانشجو فشاری وارد نشود و به همین دلیل در چاپ‌های جدید هم قیمت کتاب‌ها را افزایش ندادیم اما مشکل اینجاست که با عرضه کتاب به بهای پایین امکان جایگزینی کتاب‌ها برای ما وجود ندارد و اگر قیمت را بالا ببریم خرید کتاب در توان دانشجو نیست و کپی‌برداری کتاب‌ها افزایش می‌یابد. 
 
به گفته صفی‌خانی، انتشارات دانشگاه شریف تا حد امکان تلاش کرده هزینه‌های انجام شده را به صاحبان حق پرداخت کند. وی افزود: این انتشارات یکی از محدود ناشرانی است که به مولف، مترجم و کارمندی بدهکار نیست اما این وضعیت مدت زیادی دوام نخواهد آورد و باید فکری اساسی برای این اوضاع کرد.
 
وی به ثبت‌نام این انتشارات برای دریافت کاغذ نیز اشاره کرد و افزود: ناشران مختلفی برای خرید کاغذ در تعاونی کاغذفروشان ثبت‌نام کردند و بخشی از آن در شهریور ماه تحویل داده شد اما برنامه‌ریزی‌ها به طور کامل اجرایی نشده و بخش دوم کاغذهای سفارش داده شده را به دلیل بالا رفتن بهای دلار، به ناشران تحویل ندادند. این بی‌ثباتی‌ها باعث شده ناشران نیز نتوانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.
 
مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: دانشجویان و البته برخی ناشران که پایه‌های اصلی صنعت نشر کشورند در این شرایط بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. 

دانشگاه صنعتی شریف، یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های کشور در سال 1344 با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای مختصص مورد نیاز کشور در سطوح بالای علمی تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها