دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
هنجارهای اخلاق اسلامی در حریم خصوصی فضای مجازی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

 فرامکانی و فرازمانی بودن 

فضای سایبر، محیطی برای فعالیت‌های اجتماعی است. مهم‌ترین ویژگی این فضا، استقلال از زمان و مکان است. به عنوان مثال، کلاس درس نمونه‌ای از یک فعالیت اجتماعی در محیط واقعی است. دانشجویان و استاد باید به طور همزمان در این مکان مشترک به تعامل علمی و آموزشی بپردازند. اما در فضای مجازی، کلاس به صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشجویان از هر مکان نامشخص به کلاس می‌آیند. حتی ممکن است هر وقت که فرصت داشته باشند، روز باشد یا شب، به یادگیری و مباحثه غیرمستقیم بپردازند.
با شکل‌گیری فضای مجازی، مرزها کم رنگ‌تر شده است و جهانی شدن در تمامی امور اجتماعی، به وضوح دیده می‌شود. سرعت، ارزانی، بالا بودن کیفیت، نزدیکی و در دسترس بودن، شفافیت و تنوع، از ویژگی‌های فضای مجازی است.
سرعت در فضای آموزش مجازی، خیلی بیشتر از فضای واقعی است و آموزش، بسیار متراکم است. خلاف فضای واقعی که استاد ممکن است با تاخیر و تأنی، مطالب را به دانش‌آموز یا دانشجو منتقل کند، در فضای مجازی فرآیند آموزش سریع‌تر است؛ یعنی فرد نیازمند سرعت است.

صفحه 66/ هنجارهای اخلاق اسلامی در حریم خصوصی فضای مجازی/ فهیمه سید سعادتی/ انتشارات فروغ آزادی/ چاپ اول/ سال 1391/ 200 صفحه/ 5500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها