دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
ژاک بارزون، منتقد فرهنگي در 104 سالگي درگذشت

ژاک بارزون تاریخ‌نگار، مقاله‌نویس و منتقد فرهنگی که نقش مهمی در ارایه مدرن تاریخ فرهنگ داشت در 104 سالگی درگذشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، ژاک بارزون مرد کنجکاوی‌های بیکران، تولیدات چندوجهی فرهنگی و توجه و علایق متنوع، که از یک سو شیفته برلیوز آهنگساز فرانسوی و از سوی دیگر بیسبال بود، در سن آنتونیو محل زندگی‌اش درگذشت.
 
او که بیش از یک دهه پیش در پاریس و در خانه‌ای به دنیا که بعدها به یک مجموعه آوانگارد فرهنگی بدل شد، یکی از چهره‌های دانشگاهی بسیار مطرح نیمه قرن بیستم بود که برای وفق دادن دستاوردهای فرهنگی و فلسفی اروپا با نیازهای ذایقه روشنفکران و زندگی فرهنگی آمریکا تلاش بسیار کرد. 

او در طی چندین دهه بیش از 30 عنوان کتاب نوشت و اثبات کرد که سن بالا به معنی کاهش روشنفکری نیست. وی مهم‌ترین کتابش را که در حکم یک دایره‌المعارف است وقتی 92 سال داشت منتشر کرد. این کتاب با عنوان «از طلوع تا انحطاط : 500 سال زندگی فرهنگی، 1500 تاکنون» سال 2000 منتشر شد و به فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه کتاب ملی آمریکا و حلقه منتقدان کتاب ملی راه یافت. او برای همین کتاب مدال آزادی ریاست جمهوری و مدال بشردوستی ملی را دریافت کرد. 

او در عین حال که روشنفکری دانشگاهی بود، در حوزه فرهنگ مردم نیز جای داشت و به این مفتخر بود. وی در کتاب‌ها و کلاس‌های درسش به تدریس ادبیات رمانتیک می‌پرداخت و موسیقی و ادبیات قرن نوزدهم غرب را تحلیل می‌کرد. بارزون نقش مهمی در انتشار کتاب‌های برجسته منتشر شده از سوی دانشگاه کلمبیا داشت؛ جایی که به مدت نیم قرن به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های آن جا مطرح بود. وی که به عنوان یک چهره فرهیخته منتقد مهم دانشگاه‌های آمریکا شناخته می‌شد، سال 1968 مطرح کرد که برنامه آموزشی در آمریکا به بازار بی‌برنامه‌ای از تحقیقات متنوع و متفرقه تبدیل شده است. 

«خانه خرد» که سال 1959 منتشر شد یکی از کتاب‌های او در زمینه روشنفکری است. با همین کتاب او به یکی از رهبران روشنفکری آمریکا بدل شد. «از آزادی بشر» دیگر کتاب او که 25 سال پیش منتشر شد، اکنون کتابی کلاسیک شمرده می‌شود که هنوز مطرح و روشنگرانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها