دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
مقالات سومین «كنگره شعر مقاومت» اسناد افتخارند

دبير علمي سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي از ارسال 750 اثر به دبيرخانه اين كنگره خبر داد و گفت: هدف ما از انتخاب عنوان کنگره برای شعر مقاومت جدا کردن آن از شب شعر بود. این کنگره 50 مقاله دریافت کرده‌ که از نظر قوت محتوا و قدرت نگارش سند افتخاری برای جمهوری اسلامی است و نشان از تولید آثاری دارد که منشأ آن‌ها تفكر و انديشه اسلامي است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سومین کنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي پیش از ظهر امروز (يكم آبان‌ماه) با حضور بهروز اثباتی، دبیر علمی سومین کنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي در بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد. 

اثباتی در این نشست، شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي را پدیده‌ای جهانی خواند و گفت: ما سعي داريم شعر مقاومت را به عنوان پديده‌اي جهاني در سومین کنگره شعر مقاومت پدیدار كنيم. در دوره‌های قبلی برگزاری این کنگره گفته بودیم که شعر مقاومت متولد شده است و شعر پایداری، مقاومت در مقابل ظلم را نشان می‌دهد.

وي ادامه داد: در دو سال گذشته با تلاش اهالی ادب و اهل رسانه توانسته‌ایم به تحقق این هدف نزدیک شویم. امسال نيز بر اساس فراخوان صادر شده در سطح بين‌الملل شاهد ارسال رزومه، اشعار و مقاله‌های صد شاعر و نویسنده از دیگر ملل اسلامی بودیم که از میان آن‌ها 38 نفر برای شرکت در این کنگره انتخاب شده‌اند.

اثباتي با اشاره به برگزاري دو كنگره پيشين در شهرهای ارومیه و بوشهر توضيح داد: امسال این کنگره در استان مقاومت و فرهنگ‌پرور کرمانشاه از  11 تا 13 آبان‌ماه برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه صبح  پنجشنبه 11 آبان ماه در گلزار شهدای کرمانشاه و همچنین سالن بعثت در این شهر برگزار خواهد شد.

دبير علمي كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي در ادامه به برنامه‌های سومین کنگره در شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اين کنگره، امسال بخش مستقلی با عنوان کودک و نوجوان دارد. هر چند در اين بخش شاهد آثار بسیاری بودیم ولی به دلیل محدودیت‌ها فقط هشت اثر را انتخاب كرديم و به تناسب آن‌ها نشستي تخصصی با موضوع شعر مقاومت کودک و نوجوان برگزار خواهیم کرد.

وي افزود: در سومین کنگره علاوه بر شعرخوانی چندین جلسه نقد کتاب خواهیم داشت. امسال جلسات شعرخواني از مركزيت يك شهرخارج شده و چهار نشست شعرخواني در شهرهای گیلان‌غرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین و پاوه برگزار خواهد شد.

اثباتي در ادامه از حضور شاعران خارجی در این کنگره خبر داد و گفت: تعداد این افراد نسبت به سال گذشته افزایش يافته است. در كنگره امسال 10 شاعر از استان کرمانشاه، 25 شاعر خارجی و 25 شاعر ایرانی به شعرخوانی خواهند بپردازند. در اين نشست‌ها اشعار به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی و ترکی خوانده خواهند شد. هرچند آثاری هم به زبان اردو به این کنگره رسیده، اما به دلیل فراهم نبودن امکان ترجمه از آن‌ها استفاده نخواهیم کرد.

اثباتی افزود: تمامي آثار منتخب برای سومين کنگره در حوزه مقاومت‌اند. زيرا یکی از اهداف ما فاصله‌گذاری میان شعر دفاع مقدس و شعر مقاومت است چراكه با وجود برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس لزومی به شرکت این آثار در جشنواره شعر مقاومت نیست. این کنگره بستری مناسب برای عرضه اشعار در حوزه مقاومت‌های مردمی است.

وي با اشاره به ارسال 750 اثر با موضوع مقاومت به دبیرخانه سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي اظهار كرد: فراخوان این جشنواره در سطح بین‌الملل با تکیه بر جذب استادان و افراد صاحب اندیشه و شاعران مطرح بود که بر اساس آن 38 مهمان خارجی که 16 نفر آن‌ها شاعر هستند و بقيه از استادان دانشگاه‌‌اند انتخاب شدند. آن‌ها در اين كنگره به ارایه مقالات خود خواهند پرداخت و در میزگردهای تخصصی سخنرانی خواهند کرد. در این كنگره يك میزگرد تخصصی به زبان عربی و دو میزگرد به زبان فارسی با موضوع شعر مقاومت اسلامی خواهيم داشت.

اثباتی توضيح داد: هدف ما از انتخاب عنوان کنگره برای شعر مقاومت جدا کردن آن از شب شعر بود. در این کنگره 50 مقاله را شخصاً مطالعه کرده‌ام که از نظر قوت محتوا و قدرت نگارش سند افتخاری برای جمهوری اسلامی است زیرا در حوزه علوم انسانی بارها متهم به وابستگی به علوم غرب شده‌ایم اما این کنگره نشان از تولید آثاری دارد که منشأ برگرفته از تفكر و انديشه اسلامي‌اند.

وي ادامه داد: حاصل سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي در چهار کتاب با موضوع‌های مصاحبه‌های اهل علم و ادب، شعرهای ارایه شده در کنگره، ترجمه آثار به زبان عربی و مجموعه مقالات جای گرفته است. البته براساس فراخوان، هفت پایان‌نامه به دست ما رسید که هر کدام از آن‌ها با ویرایش علمی ظرفیت چاپ به صورت یک کتاب را دارد. بنیاد فرهنگی روایت، موسسه انتشاراتی روایت فتح، سازمان بسیج مستضعفین، استانداری کرمانشاه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضاي دست‌اندركار برگزاري اين كنگره‌اند.

اثباتي در پايان گفت: در سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي شاعرانی از کشورهای فلسطین، مصر، مغرب، لیبی، سودان، الجزایر، لبنان، یمن، عراق، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، بحرین، عمان، افغانستان، پاکستان، هندوستان و تاجیکستان حضور خواهند داشت و مهمانان این کنگره برای آشنایی با فضای مقاومت در شهر کرمانشاه در حرکتی همانند حضور راهیان نور از مناطق عملیاتی و میراث فرهنگی شهر کرمانشاه بازدید می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها