سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
وصله‌ای ناجور بر پیکره استانی فرهنگ‌پرور

امروزه کتاب و کتابخانه از ملاک‌های تعیین هویت فرهنگی وسرانه مطالعه یک شهر محسوب می‌شود و البته وضعیت یک کتابخانه در جذب مخاطب وسرانه مطالعه یک شهر نقش مهمی دارد، به گونه‌ای که اگر وضعیت یک کتابخانه نامطلوب باشد، مخاطب را در مراجعه نخست جذب نخواهد کرد.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-از آن جایی که خراسان جنوبی و شهرستان‌های آن جزو سرزمین‌های عالِم‌خیز و فرهنگ‌پرور است، باید وضعیت کتابخانه‌های آن در مقایسه با سایر استان‌ها معرف هویت علمی و فرهنگی آن باشد اما فقدان امکانات و وضعیت بد کتابخانه فردوس موجب شده فرماندار این شهر در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی از وضعیت این کتابخانه انتقاد کند و بگوید که این کتابخانه در شان فرهنگیان این شهر نیست. این گزارش به بررسی وضعیت کتابخانه قائم(عج) شهر فردوس در استان خراسان جنوبی پرداخته است.

کتابخوانان از نبود منبع رنج می‌برند
کتابخوان حرفه‌ای شهر فردوس گفت: کتابخوانان و اهل مطالعه این شهر از نبود منبع و تجهیزات در کتابخانه قائم(عج) رنج می‌برند.

فرهاد احمدی اظهار کرد: با وجود این که مراجعه زیادی برای دریافت کتاب به کتابخانه قائم(عج) فردوس انجام می‌شود این کتابخانه به دلیل نبود منبع، پاسخگوی نیاز مراجعان نیست.

وی افزود: این کمبود به همراه به‌روز نبودن منابع موجود، دانشجویان این شهر را در انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی با مشکل روبه‌رو کرده است.

کتابخوان حرفه‌ای فردوس با بیان این‌که تسریع در روند ساخت کتابخانه مرکزی فردوس مشکل مراجعان را حل خواهد کرد، گفت: مسوولان این شهرستان به کمک خیران باید تلاش بیشتری را برای ساخت کتابخانه مرکزی این شهر انجام دهند.

احمدی ادامه داد: وضعیت بد کتابخانه قائم(عج) موجب کاهش سرانه مطالعه در این شهر شده و دانش‌آموزان و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی مجبورند به کتابخانه‌های مرکز استان مراجعه کنند اما به دلیل نداشتن کارت عضویت، کتابخانه‌های مرکز استان هم حاضر به پاسخگویی به آن‌ها نیستند و این موضوع در بی‌کیفیتی تحقیقات علمی دانش‌آموزان و دانشجویان این شهرستان تاثیر فراوانی دارد.

وی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با اختصاص چند سیستم و ایجاد یک کتابخانه الکترونیک تا زمان افتتاح کتابخانه مرکزی می‌تواند به نیازهای مراجعان پاسخ دهد.

کتابخانه قائم(عج) در شان فرهنگیان و مردم این شهر نیست
فرماندار فردوس با انتقاد از وضعیت کتابخانه قائم(عج) این شهر گفت: کتابخانه فردوس در شان فرهنگیان و افراد اهل مطالعه این شهر نیست.

محمدرضا رجبی افزود: کتابخانه قائم(عج) فردوس به دلیل نبود فضا و نبود امکانات در شان مردم این شهر نیست.

وی افزود: با توجه به این که فردوس شهری دانشگاهی و با فرهنگ است، باید در راستای بهبود وضعیت موجود کتابخانه و زیباسازی آن کاری جهادی انجام شود.

فرماندار فردوس بهره‌مندی از کمک خیران و همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی را یکی از راه حل‌های رفع مشکلات کتابخانه فردوس عنوان کرد و ادامه داد: اگر وضعیت کتابخانه قائم(عج) فردوس بهتر نشود، دیگر هیچ فردی برای مطالعه به آن مراجعه نخواهدکرد و این کتابخانه در بلندمدت مراجعان خود را از دست خواهد داد.

وی یادآورشد: فقیر بودن این کتاب از نظر منبع، موجب کاهش استقبال مراجعان از این کتابخانه شده است.

احداث کتابخانه مرکزی، راه حل مشکل کتابخوانان فردوس
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: احداث کتابخانه مرکزی مشکل کتابخانه قائم(عج) فردوس و مردم این شهر را حل خواهد کرد.

محمد قریب اظهار کرد: نبود فضا و تجهیزات تنها مشکل کتابخانه فردوس نیست، بلکه این آسیب در بسیاری از کتابخانه‌های استان به دلیل نبود اعتبار و کمبود درآمد شهرداری‌ها در شهرستان‌ها وجود دارد.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی از نظر تامین منابع مکتوب مشکلی ندارد اما به دلیل نبود فضا در کتابخانه قائم(عج) فردوس، امکان تجهیز آن وجود ندارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان این که احداث کتابخانه مرکزی شهرستان فردوس مشکل کتابخانه قائم(عج) را حل خواهد کرد و به نیازهای مراجعان پاسخ مناسبی خواهد داد، گفت: با تخصیص اعتبار به‌زودی کتابخانه مرکزی فردوس به بهره‌برداری خواهد رسید.

قریب ادامه داد: همکاری خیران فردوس در احداث کتابخانه مرکزی این شهر، روند ساخت کتابخانه مرکزی را سرعت می‌بخشد.

وی یادآور شد: ساخت کتابخانه‌های منطبق با استاندارهای روز دنیا از اهداف و برنامه‌های مهم نهاد عمومی کتابخانه‌های خراسان جنوبی در شهرستان‌های این استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط