شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
فروش 15 هزار نسخه از «ريش آبي» تنها در 4 روز!

املي نوتومب با رمان تازه‌ «ريش آبي» از هم‌اكنون در صدر جدول آثار پرفروش پاييز ادبي 2012 جاي گرفته است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اكسپرس فرانسه، همواره عرضه يكي از آثار تازه نوتومب با راهيابي او به جمع نويسندگان آثار پرفروش همراه شده است، اما از آنجا كه بيست و يكمين رمان املي نوتومب در بيستمين سال نويسندگي‌اش ركوردهاي جالبي در بازار كتاب رقم زده، به نظر مي‌رسد اين بار پيش از انتشار رمان «ريش آبي» خوانندگان فراواني چشم به راه آن بوده‌اند.

املي نوتومب در سال جديد يكي از قصه‌هاي كلاسيك مشهور شارل پرو از مجموعه «قصه‌ها يا داستان‌هاي دوران سپري شده» (1697) را به روايت خودش بازنويسي كرده است. قصه «ريش آبي» پيش از اين در دوران گذشته سرچشمه اقتباس داستان «شبح اپرا» يكي ديگر از آثار ماندگار دنياي ادبيات فرانسه اثر گاستون لرو بوده است.

املي نوتومب در داستان تازه‌اش با اقتباس از ماجراي كلاسيك «ريش آبي»، ماجراي زندگي زني همچون همسر «ريش آبي» شخصيت مشهور شارل پرو را در تلاش براي فرار از موقعيتي دشوار و پيچيده و يافتن مأمني براي آرامش روايت كرده است.

آثار پرخواننده ديگري به قلم املي نوتومب چون «ترس و لرز» جايزه بزرگ رمان فرهنگستان زبان و ادبيات فرانسه و جايزه كتابفروشي‌هاي ايالت كبك كانادا را در سال 1999، «نه از حوا و نه از آدم» جايزه ادبي فلور در سال 2007 و «كار شاهزاده» جايزه ادبي ژان ژيونوي سال 2008 را دريافت كرده‌اند.

در جدول آثار پرفروش هفته نخست بازار نشر تابستان 2012 پس از املي نوتومب به ترتيب اليويه ادم با رمان «حاشيه‌ها»، توني موريسون با رمان «خانه»، ژروم فراري با رمان «گفتاري درباره سقوط رم»، لوران گوده با رمان «براي تنها ملازمان»، فيليپ ديژان با رمان «اوه...» و اورلين بلانژه با رمان «تئوري اطلاعات» قرار گرفته‌اند.

همان‌طور كه انتظار مي‌رفت كتاب غيرداستاني «هيچ چيز بر اساس پيش‌بيني رخ نمي‌دهد» اثر لوران بينه با هشت هزار نسخه فروش در چهار روز نخست در صدر جدول آثار پرفروش غيرداستاني قرار گرفته است.

مرور داستان كلاسيك «ريش آبي» اثر شارل پرو:
«ريش آبي» مرد ثروتمندي بود كه با زن‌هاي بسياري ازدواج كرده بود اما كسي نمي‌دانست با هر بار ازدواج تازه‌اش بر سر زن پيشين چه آمده است. پس از آن ديگر هيچ زني در روستاهاي اطراف به خواست او براي ازدواج تن نمي‌داد اما سرانجام زن زيباي جواني فريب ثروت او را خورد و حاضر به ازدواج با او شد.

روزي «ريش آبي» تصميم مي‌گيرد به سفري خارج از كشور برود و كليد همه اتاق‌هاي قصر را به همسر جوانش مي‌دهد و به او مي‌گويد در اين مدت مي‌تواند از همه قصر لذت ببرد. او كليد يكي از اتاق‌هاي زيرزمين را هم به دست همسرش مي‌سپارد و از او مي‌خواهد در هيچ شرايطي وارد آن اتاق نشود اما پس از رفتن مرد و ترك قصر، كنجكاوي بلاي جان همسر جوان مي‌شود و بالاخره به زيرزمين تاريك قدم مي‌گذارد و در پي كشف راز اتاق ممنوع به درون آن وارد مي‌شود. در آنجا با جسد‌هاي تكه تكه شده زن‌هاي پيشين ريش آبي روبه‌رو مي‌شود كه بر ديوارهاي اتاق آويزان شده‌اند. از ترس فراوان دسته كليد از دستانش رها مي‌شود و در حوض خون مي‌افتد.

كليد را برمي‌دارد و سعي مي‌كند خون را از روي آن پاك كند. اما خون هرگز از اين كليد جادويي پاك نمي‌شود. او مي‌داند به محض رسيدن همسر يا همان ريش آبي، سرنوشت همسران قبلي در انتظارش خواهد بود. اين راز را با خواهرش در ميان مي‌گذارد و تصميم مي‌گيرند هر دو از آنجا سفر كنند و به شهر ديگري بروند اما ريش آبي صبح روز بعد سر مي‌رسد و به خيانت همسرش پي مي‌برد. با چشماني كور از خشمي فراوان تصميم به قتل همسرش مي‌گيرد ولي همسرش از او مي‌خواهد تنها 15 دقيقه به او مهلت دهد تا به درگاه خدا دعا كند. بلافاصله خود را همراه با خواهرش در اتاق حبس مي‌كند و منتظر مي‌ماند تا برادرانش سر برسند. سرانجام دو برادر به كمك خواهرانشان  مي‌آيند و ريش آبي را به قتل مي‌رسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها