
ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
تبانی و ادغام بنگاهها
یکی از دلایل ایجاد انحصار، تبانی بنگاه ها است. به این صورت که بنگاهها با یکدیگر ادغام میشوند. انگیزه بنگاهها برای ادغام، متعدد است. آنها ممکن است به منظور کسب قدرت انحصاری متوسل به این امر شوند که در این صورت آنها تولید را به جهت افزایش قیمت محدود میکنند و یا ممکن است به منظور منطقی نمودن تولید و هزینهها و همچنین کاهش هزینههای مدیریت، توزیع و استفاده از کارآتر از منابع، دست به ادغام بزنند.
بنگاهها ممکن است با یکدیگر ادغام افقی یا ادغام عمودی داشته باشند. ادغام افقی به این صورت است که بنگاههای مشابه در تولید با یکدیگر ادغام شوند و یک بنگاه بزرگتری ایجاد کنند. انحصاری که در نتیجه این نوع ادغام به وجود میآید، انحصار افقی نامیده میشود. برای مثال، اگر دو تولیدکننده خودرو در کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا با هم ادغام شوند، آنگاه ادغام افقی رخ داده است و انحصار افقی در خودروسازی ایجاد میشود.
صفحه 232 / اقتصاد بخش عمومی/ دکتر هادی امیری، دکتر روحاله شهنازی، دکتر زهرا دهقان شبانی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1391/ 366 صفحه/ 5600 تومان
نظر شما