دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
پاسخ استفتائات از مقام معظم رهبري درباره حقوق ناشران و مولفان

پاسخ‌ مقام معظم رهبري درباره حقوق مولفان و پديدآورندگان از سوي بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دري ضمن تاكيد بر رعايت حقوق كامل مولفان و پديدآورندگان اظهار کرد: ناشران كشور بايد با توجه به آموزه‌هاي ديني و قوانين و ضوابط موجود نسبت به رعايت حقوق كامل مولفان و پديدآورندگان اقدام كنند. 

معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به دغدغه برخي از تشكل‌هاي صنفي نشر درباره رعايت نشدن حقوق متقابل مولفان و ناشران و نيز مشكل انتشار غيرقانوني برخي از كتاب‌ها و كپي‌برداري از كتاب‌هاي ناشران و نويسندگان و همچنين پرداخت نشدن حقوق صاحبان اثر از سوي برخي از ناشران و تامين هزينه‌هاي توليد كتاب توسط پديدآورندگان به‌جاي ناشران افزود: بر مبناي آموزه‌هاي ديني و قوانين جاري كشور ناشران و پديدآورندگان بايد ضمن رعايت حقوق يكديگر چرخه نشر كتاب را به حركت مضاعف درآورند. 

وی با استناد به پاسخ مقام معظم رهبري به سه استفتاء درباره حقوق مولفان، مترجمان و صاحبان آثار هنري، تجديد چاپ كتاب‌ها و حق تاليف افزود: پاسخ صريح مقام معظم رهبري در اين حوزه راهگشا خواهد بود. 

متن سه استفتاء از مقام معظم رهبري به اين شرح است: 

س: آيا جايز است مولفان و مترجمان و صاحبان آثار هنري مبلغي را در برابر زحماتشان و يا به عنوان حق تاليف در مقابل تلاش، وقت و مالي كه براي انجام آن كار صرف كرده‌اند، تقاضا نمايند؟ 

ج: آنان حق دارند در برابر واگذاري نسخه اول يا اصلي اثر علمي و هنري خود به ناشر از وي هر مبلغي مي‌خواهند، دريافت نمايند. 

س: تجديد چاپ كتاب‌ها و مقاله‌هايي كه از خارج وارد شده و يا در داخل جمهوري اسلامي ايران چاپ مي‌شوند، بدون اجازه ناشران آن‌ها چه حكمي دارد؟ 

ج: مساله تجديد چاپ كتاب‌هايي كه در خارج از جمهوري اسلامي ايران منتشر شده‌اند و يا تصويربرداري به طريق افست از آن‌ها، تابع قراردادهايي است كه راجع به آن‌ها بين جمهوري اسلامي ايران و آن دولت‌ها منعقد گشته است و اما كتاب‌هايي كه در داخل چاپ مي‌شوند، احوط اين است كه حق ناشر با كسب اجازه از او نسبت به تكرار و تجديد چاپ كتاب رعايت شود. 

س: آيا چاپ كتاب بدون اجازه صاحب آن و يا وجود عبارت «حقوق چاپ براي مولف محفوظ است»، جايز است؟ 

ج: احوط اين است كه حقوق مولف و ناشر با كسب اجازه از آنان براي تجديد چاپ رعايت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط