سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
«صحیفه سجادیه» نیایش‌نامه‌ای از احساس و آگاهی است

سیدرضا باقریان‌موحد، کتابشناس حوزه دین «نیایش» را باب گفت‌وگویی بی‌تکلف با خداوند می‌داند و از کتاب «صحیفه سجادیه» به عنوان ارزشمندترین کتاب دعایی یاد می‌کند که شور و شعور را توامان ایجاد می‌کند.-

این کتابشناس حوزه نیایش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیایش و دعا را زبان مشترک همه ادیان، اقوام و جوامع دانست و اظهار کرد: آثار و مکتوبات حوزه نیایش در طول تاریخ بشری در شمار پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند. این موضوع تنها اختصاص به دین اسلام ندارد و نشانگر نیازی است که انسان‌ها همواره به نیایش داشته‌اند.

صاحب کتابشناسی نیایش کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه» را مهم‌ترین کتاب دعایی عنوان کرد که مسلمانان در اختیار دارند و با توصیه مطالعه و بهره‌گیری از مضامین این اثر در طول ماه مبارک به‌ویژه شب‌های قدر بیان کرد: این اثر افزون بر ابعاد احساسی دعا، بعد آگاهی مخاطبان را نیز ارتقا می‌دهد. صحیفه تنها به درخواست‌های بشری، نیازها و کمک‌هایی که ما از قادر متعال داریم نمی‌پردازد، بلکه ارتقای آگاهی مخاطبان را نیز در آن می‌بینیم. مطالعه این اثر سرشار از شور و شعور است. وظیفه ماست که علاوه بر مطالعه این کتاب آن را به نسل جوان و سایر جوامع نیز معرفی کنیم.

این ‌پژوهشگر حوزه دين معتقد است: نیایش بابی است که خداوند برای ارتباط با بنده خویش آن را گشوده است و در طول تاریخ نیز اثبات شده که بهترین راه ارتباط خالص و بی‌تکلف با خالق، دعا و نیایش است.

باقریان‌موحد یادآور شد: برای مطالعه آثار حوزه دعا و نیایش و انتخاب آثار، آگاهی از گوینده دعا، تشخیص مرجعیت اثر و قدمت تاریخی آن مهم‌اند. عالمان بزرگ اسلام در قرون چهارم تا ششم هجری قمری، آثار ارزشمندی تدوین کرده‌اند که همگی منابع متقنی برای دعا و گفت‌وگو با خداوند محسوب می‌شوند. با وجود اين مطالعه آثار معاصر و کتاب‌هایی که اکنون در بازار نشرند، شاید در درجه دوم قرار گیرند و علمیت و جامعیت آثار قبلی را نداشته باشند، اما به دلیل زبان ساده و به‌روزشان و نحوه ارتباطی که با نسل جدید برقرار می‌کنند، با اهمیت و ارزشمندند.

باقریان‌موحد در پایان تاکید کرد: در نیایش پروردگار داشتن خلوص نکته مهمی است؛ هرچه دعا خالصانه‌تر باشد و بیان شود، تاثیر بیشتری بر ابعاد وجودی نیایشگر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط