دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
ارشاد: رویکرد درس تربیت بدنی، ارتقای سلامت دانش‌آموزان است

کارشناس مسوول گروه تربیت بدنی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی گفت: درس تربیت بدنی در مقطع ابتدایی کتاب درسی ندارد اما هر پایه دارای کتاب راهنمای معلم است. این کتاب برای پایه ششم ابتدایی با رویکرد حفظ و ارتقای سلامت دانش‌آموزان به نگارش درآمده است.-

طیبه ارشاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: معلم‌های متخصص حوزه تربیت بدنی، مخاطبان کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی محسوب می‌شوند. این اثر از دو بخش «کلیات» و «محتوای آموزشی» تشکیل شده است.

وی ادامه داد: بخش کلیات، خود دو بخش را دربردارد. «معرفی برنامه درسی تربیت بدنی» و «طراحی آموزشی» عناوین این دو بخش را تشکیل می‌دهند. در بخش دوم از این کتاب، یعنی بخش «محتوای آموزشی» مباحثی مانند آمادگی جسمانی، تربیت بدنی و سلامت، آموزش مقدماتی مهارت‌های دو و میدانی و بازی ارایه شده‌اند. کارشناسان و مولفان حوزه تربیت بدنی در مباحث مربوط به بازی، به معرفی دو گروه از بازی‌ها، یکی بازی‌های ورزشی و دیگری بازی‌های بومی و محلی پرداخته‌اند.

کارشناس مسوول گروه تربیت بدنی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی افزود: کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی همسو با برنامه درسی ملی با نگاه ایجاد روحیه شادی و نشاط در میان دانش‌آموزان، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و داشتن زندگی فعال تدوین شده است.

ارشاد با بیان این‌که کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی به گونه‌ای تدوین شده است که به معلم‌ها می‌آموزد تا چگونه دانش‌آموزان را به کار گروهی و مشارکتی ترغیب کند، عنوان کرد: در این اثر کوشیده‌ایم تا تمام فعالیت‌های دانش‌آموزان برای رسیدن به اهداف برنامه درسی تربیت بدنی، در قالب گروه انجام شوند. بر این اساس ملاک ارزشیابی معلم‌ها از دانش‌آموزان نیز تغییر کرده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: در سال‌های پیش، ارزشیابی دانش‌آموزان در درس تربیت بدنی به صورت انفرادی صورت می‌گرفت اما معلم‌ها در کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی می‌آموزند که علاوه بر ارزیابی میزان پیشرفت فردی دانش‌آموزان، بر اساس میزان موفقیت دانش‌آموزان در گروه‌ها نیز آن‌ها را ارزیابی کنند و میانگین این دو ارزشیابی را به عنوان نمره نهایی دانش‌آموزان در درس تربیت بدنی در نظر بگیرند.

کارشناس مسوول گروه تربیت بدنی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی اظهار کرد: محیط یادگیری در سال‌های پیش فقط به فضای داخل مدرسه محدود بود اما این محیط در برنامه درسی تربیت بدنی و به دنبال آن در کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی متنوع و به فضاهای خارج از کلاس درس و مدرسه آورده شده است.

ارشاد در ادامه سخنانش افزود: در کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی به طور مشخص چندین مهارت دو و میدانی ارایه شده‌اند که تاکید شده تا از آموزش‌ آن‌ها در زمین آسفالت حیاط مدرسه پرهیز شود بلکه از فضاهای باز دیگر مانند سالن ورزشی، پارک‌ها، فضای طبیعی اطراف مدرسه و زمین چمن برای آموزش آن‌ها استفاده شود و از معلم‌ها خواستیم تا برای حضور دانش‌آموزان در این مکان‌ها نیز ساعاتی از ساعات آموزشی را اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: رشته ورزشی دو و میدانی برای نخستین بار وارد برنامه درسی تربیت بدنی شده است. هدف ما از آموزش این رشته در پایه‌های ابتدایی پرداختن به مهارت‌های دو و میدانی به صورت عمومی با تاکید بر هماهنگی در اجرای مهارت‌هاست و از معلم‌ها خواستیم تا از وارد شدن به تکنیک‌ها و ریز مهارت‌ها پرهیز شود و بیشتر به عامل هماهنگی در اجرای مهارت‌ها تاکید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط