چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
تاسیس جایزه‌اي جدید به نام کارلوس فوئنتس

جایزه جدیدي در ادبیات اسپانیایی زبان به یاد کارلوس فوئنتس نویسنده برجسته مکزیکی که ماه پیش درگذشت، راه‌اندازی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از افه، این جایزه به ارزش 250 هزار دلار آمریکا، در کنار مجسمه‌ای ساخته دست ویسنتو روخو و همراه دیپلم افتخار به برنده این جایزه اهدا می‌شود.
 
این جایزه که بخشی از برنامه فرهنگی مکزیک برای تبدیل کردن این کشور به جایگاه روشنفکری اسپانیایی زبان است، از سوی شورای ملی فرهنگ و هنرها اهدا می‌شود. این جایزه با نام جایزه بین‌المللی کارلوس فوئنتس برای نویسندگی خلاق در زبان اسپانیایی، هر سال پذیرای همه آثاری که به این زبان در سراسر جهان نوشته شده باشند، است. 

برنده این رقابت هر سال 11 نوامبر(20 آبان) در سالروز تولد کارلوس فوئنتس معرفی و نخستین دور این جایزه توسط فیلیپه کالدرون رییس جمهور مکزیک به برنده اهدا می‌شود. 

گروه داوری بین‌المللی این رقابت نیز هفت نفر و متشکل از یک عضو از اعضای آکادمی زبان مکزیک، یک عضو از آکادمی سلطنتی زبان اسپانیایی و یک عضو از آکادمی زبان اسپانیایی در آمریکا و فیلیپین خواهد بود. چهار عضو دیگر از میان چهره‌های برجسته ادبی مکزیک انتخاب می شوند. 

این جایزه به یاد کارلوس فوئنتس (2012-1928) که یکی از مشوقان اصلی زبان اسپانیایی و فرهنگ مکزیک در سراسر جهان بود و موجب شناخته شدن ادبیات این کشور در سراسر جهان شد، ترتیب داده شده است. این رمان نویس، قصه نویس، نمایشنامه نویس و دیپلمات برجسته مکزیکی که نویسنده آثاری چون «آئورا»، «سر هیدرا»، «مرگ آرتمیو کروز» و «گرینگوی پیر» بود، 11 نوامبر 1928 در پاناما به دنیا آمد و در رشته حقوق و اقتصاد تحصیل کرد. او جوایز متعددی در کارنامه ادبی‌اش دارد که جایزه روملو گالگوس 1977، آلفونسو ریس 1979 و سروانتس 1987 از جمله آن‌ها هستند. 

زمان دریافت آثار شرکت کننده در دور نخست این رقابت 14 سپتامبر 2012 است. 

شورای ملی فرهنگ و هنرهای مکزیک یک جایزه دیگر نیز برای تجلیل از یک عمر دستاورد ادبی زنان نویسنده با نام جایزه روزاریو تاسیس می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها