چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
هدف برپايي جايزه كتاب فصل قدردانی بيشتر از نويسندگان است

علي شجاعي‌صائين، مدير موسسه خانه كتاب در آيين بيستمين دوره كتاب فصل که شب گذشته (30 خرداد) در سنندج برگزار شد، گفت: پيش از به وجود آمدن جايزه كتاب فصل، ما كتاب سال را داشتيم كه هر سال در هر حوزه يك برگزيده داشت اما پس از تأسيس جشنواره كتاب فصل فرصت پيش آمد تا آثار بيشتري در طول سال قدردانی شوند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مراسم پاياني كتاب فصل از ساعت 18 و 30 دقيقه (30 خرداد) در سالن آمفي‌تئاتر كتابخانه شهرك بهاران سنندج آغاز شد و تا ساعت 21 ادامه داشت. 

شجاعي‌صائين در بخشي از آيين پاياني كتاب فصل بيستم به پايان 5 سالگي اين جايزه اشاره كرد و گفت: جايزه كتاب فصل فرصتي است تا نويسندگان لايق و توانا در هر فصل از سال قدردانی شوند و بيشتر به آن‌ها توجه شود.

وي اضافه كرد: تا پيش از به وجود آمدن جايزه كتاب فصل در هر سال يك اثر در يك بخش برگزيده مي‌شد و اگر در آن سال دو يا چند اثر شايسته و لايق وجود داشت به ناچار بايد يكي برگزيده مي‌شد اما با تأسيس كتاب فصل آن كتاب‌ها در طول سال و در 4 نوبت داوري و ارزيابي مي‌شوند و اين فرصتي است تا اين آثار شايسته بيشتر به چشم بيايند.

جشنواره‌‌هايی همچون كتاب فصل مانند رسالت انبياست
مجيد حميدزاده، دبير كتاب فصل در بخش ديگري از اين آيين به ذكر آمارهايي از اين دوره كتاب فصل پرداخت و گفت: كتاب فصل بيستم به ارزيابي كتاب‌هاي تازه به چاپ رسيده در زمستان 1390 پرداخته است كه در مجموع 6هزار و يك اثر بوده‌اند و پس از داوري اين آثار توسط 300 داور كه از استادان دانشگاه و حوزه و مراكز علمي‌اند، 228 اثر به مرحله دوم داوري راه يافته‌اند و پس از ارزيابي نهايي 40 اثر منتخب شده‌اند كه شامل 16 اثر برگزيده و 24 اثر شايسته تقديرند.

وي ادامه داد: البته در حوزه‌هايي كه برگزيده داشته‌ايم شايسته تقدير نداشته‌ايم و شايسته تقديري‌ها از ميان حوزه‌هايي كه برگزيده نداشته‌اند انتخاب شده‌اند.

حميدزاده تاكيد كرد: رسالتي به عهده دبيرخانه كتاب فصل است كه به نوعي مي‌توان آن را تا حدودي با رسالت انبياء مرتبط دانست از آن جهت كه رسالت انبياء هدايت جوامع بشري از ظلمت به سوي نور است و رسالت جشنواره‌هاي اين چنيني نيز گسترش علم و معرفت براي مردم است.

وي در پايان سخنانش گفت: خوشحاليم كه زحمت دوستان نويسنده كه بار اين رسالت را بر دوش مي‌كشند تا حدي پاسخ داده مي‌شود. 

خوشحاليم ميزبان برنامه کتاب فصل‌ایم 
در ابتداي اين مراسم نیز قباد ميمنت‌آبادي مديركل اداره ارشاد استان كردستان ضمن خير مقدم به مهمانان اين آيين به برنامه‌هاي تفريحي كه براي آنان تدارك ديده است اشاره کرد و گفت: اين اختتاميه، افتتاحيه‌اي خواهد بود براي مهمانان و ديدن از ديدني‌ها كردستان.

وي در ادامه گفت: خوشحاليم كه ميزبان چنين برنامه بزرگي هستيم و اميدواريم بتوانيم در برنامه‌هاي بعدي موسسه خانه كتاب هم مشاركت کنیم و سهمي در برگزاري اين جايزه‌ها داشته باشيم.

در ميانه‌هاي آيين كتاب فصل برخي از برگزيدگان نيز همچون محمود رضا آذرپژوه (برگزيده پزشكي)، محمدعلي علومي (برگزيده داستان) و اميرهوشنگ انوري (برگزيده تاريخ و جغرافيا) نيز به بيان سخناني كوتاه درباره آثارشان پرداختند.

آذرپژوه به تلنگري كه يكي از استادانش با يك ضرب‌المثل چيني به وي زده و باعث انتشار اين كتاب شده است اشاره كرد و گفت: آن ضرب‌المثل چيني اين بود كه «هر كس فكر مي‌كند فردا مي‌نويسد چيزي نمي‌نويسد.»
علومي نيز به سرزمين كردستان اشاره كرد و گفت: با اين كه فرهنگ مردم كرد كمي تغيير پيدا كرده  اما ريشه اصلي خود را حفظ كرده است.

انوري نيز به منابع فراوان تأييد كننده خليج فارس اشاره كرد و گفت: شيخ‌نشينان ساختار قبيله‌اي دارند و از مسایل قبيله‌اي زندگي كردن هم دشمن‌تراشي است و آن‌ها ما را دشمن خود مي‌دانند كه بخش خليج‌فارس هم از آن ناشي مي‌شود.

دو گروه موسيقي هم در اين آيين به اجراي موسيقي پرداختند. يك گروه دست‌نوازي با نام گروه «قادريه» و يك گروه چند نوازي به خوانندگي داريوش گودرزي در دو نوبت موسيقي‌هاي محلي كردي و تصنيف‌هايي از موسيقي فارسي را نواختند.

بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي قرار بود در آيين پایانی بیستمین جایزه کتاب فصل شرکت کند که در این برنامه حضور نداشت. 

در پايان اين مراسم جوايز و لوح‌ و تنديس‌هاي برگزيدگان و شايستگان تقدير نيز اهدا و عكسي‌ هم به يادگار گرفته شد.

دوره آتي (بيست و يكم) كتاب فصل در تهران برگزار خواهد شد و دوره بيست و دوم آن نيز در چابهار برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها