یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
40 درصد مدارس ايران هوشمند مي‌شوند

محقق و مدرس كاربرد فناوري و اطلاعات در آموزش و پرورش از هوشمندسازي 40 درصد از مدارس ايران خبر داد و گفت: 20 درصد اين مدارس در سال تحصيلي گذشته هوشمند شده‌اند و 20 درصد ديگر نيز در سال تحصيلي 92 ـ 91 به شبكه اينترانت مجهز خواهند شد.-

مجيد بايرامي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: هوشمندسازي مدارس ايران طي يك برنامه پنج ساله صورت مي‌گيرد و هر سال 20 درصد از مدارس به سيستم‌هاي سخت‌افزار و نرم‌افزار مجهز مي‌شوند.

وي ادامه داد: با راه‌اندازي شبكه اينترانت در مدارس، معلمان، مربيان و دانش‌آموزان مي‌توانند با بسياري از شركت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتي و غيردولتي مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش مانند «موسسه فرهنگي تبيان» و «دفتر انتشارات كمك آموزشي رشد» ارتباط برقرار كنند و از محتواي الكترونيكي آن‌ها استفاده كنند.

مدرس كاربرد فناوري و اطلاعات در آموزش و پرورش افزود: فايده راه‌اندازي شبكه اينترانت در مدارس اين است كه دانش‌آموزان تنها به يك سلسله از فضاهاي الكترونيكي مجاز و مورد قبول وزارت آموزش و پرورش متصل مي‌شوند و مي‌توانند از اطلاعات آن‌ها مانند كتابخانه‌ و تازه‌هاي نشرشان آگاهي كسب كنند. همچنين ديگر، والدين و معلمان اين نگراني را ندارند كه دانش‌آموزان وارد فضاي الكترونيكي ناامن شوند.

بايرامي عنوان كرد: هوشمندسازي مدارس باعث مي‌شود كه معلمان ياد بگيرند تا همزمان با استفاده از روش‌هاي تدريس سنتي در كلاس‌ درس، براي ارايه محتواي كتاب‌هاي درسي و براي جذاب و شاداب كردن فضاي يادگيري از روش‌هاي تدريس مبتني بر IT نيز استفاده كنند. همچنين معلمان به تدريج مي‌آموزند كه چگونه با استفاده از نرم‌افزارهايي كه در اختيارشان مي‌گذاريم، به توليد محتواي الكترونيكي بپردازند.

وي بيان كرد: با هوشمندسازي مدارس، سيستم‌هاي نرم‌افزاري «مديريت آموزشي» و «مديريت محتواي آموزش» در مدارس راه‌اندازي مي‌شوند. با استفاده از نرم‌افزارهاي «مديريت آموزشي» به طور مثال مي‌توان از وجود يا وجود نداشتن يك كتاب در كتابخانه مطلع شد. نرم‌افزارهاي «مديريت محتواي آموزش» نيز امكانات زيادي را در فضاي كلاس درس به وجود مي‌آورند كه از آن ميان مي‌توان به توليد محتواي الكترونيكي توسط معلم اشاره كرد.

محقق و مدرس كاربرد فناوري و اطلاعات در آموزش و پرورش افزود: اكنون حدود 140 هزار مدرسه، بيش از 800 هزار معلم و حدود 13 ميليون دانش‌آموز در سراسر كشور وجود دارند كه استفاده مناسب از شبكه اينترنتي در مدارس توسط آن‌ها نيازمند آموزش است. معلمان و ساير ذينفعان آموزش و پرورش به عنوان ركن مهم استفاده از اين شبكه بايد براي آشنايي با نرم‌افزار ICDL و ساير نرم‌افزارهايي كه مربوط به IT مي‌شوند، دوره‌هاي آموزشي را بگذرانند كه وزارت آموزش و پرورش در يك برنامه‌ريزي مدون حدود 200 ساعت از دوره‌هاي ضمن خدمت معلمان را به اين امر اختصاص داده‌اند تا مهارت لازم را كسب كنند.

بايرامي در پايان سخنانش گفت: با هوشمندسازي مدارس بستر لازم براي معلمان و دانش‌آموزان فراهم مي‌شود تا فرآيند ياددهي ـ يادگيري را سريع‌تر و عميق‌تر تجربه كنند. بر اين اساس، وزارت آموزش و پرورش در راستاي تكنولوژي روز دنيا حركت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط