شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
انتشار ترجمه فارسی شرح نيكولاس جالی بر فلسفه لايب‌نيتس

كتاب «لايب‌نيتس» حاوي بررسي نظام فلسفي اين فيلسوف، رياضيدان و فيزيكدان آلماني است. نيكولاس جالي در اين اثر، مسايلي مانند نظريه مونادها، مابعدالطبيعه، مساله شر و اخلاق و سياست را در فسلفه لايب‌نيتس بررسي كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، لايب‌نيتس تنها فيلسوف قرن هفدهم نبود كه در سوداي بنيان نهادن نظام فلسفي به سر مي‌برد، اما او به لحاظ استفاده از منابع الهام فلسفي، از ديگر همتايانش متمايز بود. لايب‌نيتس تا حد زيادي نسبت به مسايل مفهومي‌ كه در علوم جديد در زمان وي مطرح مي‌كردند پاسخ‌گو بود.

از سوي ديگر او شيفته ميراث فلسفي قرون وسطي بود. با وجود اين، به تقريب مي‌توان گفت كه فلسفه عهد رنسانس را به عنوان زيربناي اصلي فلسفي خويش برگزيد.

با وجود پيچيدگي بسياري از فرضيه‌هاي لايب‌نيتس، زيربناي فلسفه او به نحو چشم‌گيري ساده است و احتمالا از فلسفه نوافلاطوني پيش از عصر وي مشتق شده و آن عبارت از اين ايده بود كه عالم، مجموعه‌اي هماهنگ از جواهر است كه صفات خداوند، يعني خالق خويش را منعكس مي‌كند. اين ايده شايد در كتاب «گفتار در مابعدالطبيعه» يعني نخستين اثر دوران كمال فلسفي لايب‌نيتس به بهترين وجه بيان شده است.

مفهوم «آيه‌هاي خداوند» ابزاري قدرتمند براي فهم عرصه‌هاي مهم فلسفه لايب‌نيتس قلمداد مي‌شود. يكي از عرصه‌هاي مهم فلسفه لايب‌نيتس كه در آن مفهوم «آينه‌هاي خداوند» نقش عمده‌اي ايفا مي‌كند مابعدالطبيعه اوست.

نيكولاس جالي، نويسنده اين كتاب پس از ارايه مقدمه‌اي نسبتا مفصل درباره نظام فلسفه لايب‌نيتس به شرح زندگاني و آثاري كه در دوره‌هاي مختلف زندگي‌اش نوشته، پرداخته است تا از اين رهگذر، تاثيرات زمانه بر شكل‌گيري فلسفه او را تا اندازه‌اي نشان دهد.

جالي پس از مشخص كردن رئوس كلي انديشه لايب‌نيتس هر يك از آن‌ها را در فصول جداگانه بررسي كرده است. مابدالطبيعه جواهر: وحدت و فعاليت، نظريه مونادها، اختيار بشري و اختيار الهي، مساله شر، اخلاق و سياست و همچنين نفس، شناخت و تصورات عنوان فصل‌هاي اين كتابند.

بخش پاياني اين نوشتار نيز به ميراث و تاثير لايب‌نيتس مي‌پردازد. واكنش‌ها عليه نظام‌ها و همچنين نسبت لايب‌نيتس با كانت و ايدئاليسم آلماني و همچنين ولتر از جمله مطالب اين بخش است.

چاپ نخست كتاب «لايب‌نيتس» با ترجمه سيدمسعود حسيني‌توشمانلويي با شمارگان هزار و 100  نسخه، 382 صفحه و به بهاي 11 هزار تومان از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها