دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
حسن ره‌آورد به یار دیرینه خود علامه دهخدا پیوست

«حسن ره‌آورد» اهداکننده عمده سند به کتابخانه مجلس شوراي اسلامي، همکار علامه دهخدا و دکتر معین، ظهر دیروز یکشنبه 31 ارديبهشت به رحمت ایزدی پیوست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی، دکتر علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس با اعلام این خبر گفت: ایشان از اهداگران عمده سند در طی سه سال گذشته به آرشیو اسناد کتابخانه مجلس بودند و از نخستین کسانی که در همایش دوم مجلس در خرداد ماه 1390 به خاطر اهدای مجموعه اسناد مورد تجلیل و قدرداني قرار گرفتند.

وی افزود: از مهمترین آثار اهدایی ایشان، مجموعه دست‌نوشته‌های 65 تن از رجال تاریخ معاصر ایران بود که تحت عنوان «رهاورد حسن» از سوی کتابخانه مجلس منتشر شد. همچنین دستنوشته‌های محمدعلی فروغی که توسط مرحوم دکتر ایرج افشار از سوی کتابخانه مجلس منتشر شد.

ططری اضافه کرد: به علاوه ایشان فیش‌های تحقیقاتی، عکس‌، اسناد و کتاب‌های بسیاری به زبان فارسی و عربی نیز به مجموعه کتابخانه مجلس اهدا كرده‌اند.

مدیر اسناد کتابخانه مجلس، از مقام ره‌آورد این‌گونه سخن گفت: وي در واقع نخستین دستیار رسمی علامه دهخدا بود که بيشتر تدوین حروف «الف» و «ب» لغتنامه دهخدا را بر عهده داشت. دکتر حسن ره‌آورد در سال 1294 خورشیدی متولد شد، در سال 1318 دانشنامه لیسانس خود را از دانشسرای عالی در رشته تاریخ و جغرافیا گرفت، در سال 1320 در رشته زبان و ادبیات فارسی و دکترای خود را نیز در همان رشته در سال 1346 از دانشگاه تهران گرفت. سپس در رشته زبان‌شناسی و لهجه‌شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه مشغول به تحصیل شد.

وی ادامه داد: مرحوم ره‌آورد سال‌ها در وزارت فرهنگ و هنر کار کرد، دبیری تاریخ دبیرستان‌های تهران را بر عهده داشت و همچنین بارها نماینده وزرات فرهنگ در کمیسیون‌های مختلف برای تدوین برنامه‌های فرهنگی یا تالیف آثار بود. ایشان بعد از بازنشستگی در سال 1338 در دانشگاه تهران و دانشگاه ملی (شهید بهشتی) مشغول به تدریس شد اما به رغم تمام این فعالیت‌ها و تدریس و مشاغل اداری هرگز نگارش و تالیف را رها نکرد.

ططری گفت: دکتر ره‌آورد مدتی نیز معاونت انجمن فرهنگی ایران و فرانسه را که مدیریت آن بر عهده هانری کربن بود بر عهده داشت. وی در 97 سالگی دیروز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه 1391 به رحمت ایزدی پیوست.

وی همچنین تالیفاتی در حوزه مردم‌شناسی، فیلمنامه‌نویسی، تئاتر، ادبیات و نیز ترجمه‌هایی از زبان فرانسوی در حوزه ادبیات نمایشی دارد. بعضی از آثار ایشان عبارتند:
1- فهرست الفبای کتب و رسایل چاپ شده از سال 1301-1327 (چاپ نشده)
2- فهرست تفصیلی کتب کتابخانه‌ دانشکده‌ پزشکی تهران (350 نسخه) تهران، دانشکده‌ پزشکی تهران، 1333
3- سالنامه‌ وزارت فرهنگ سال‌های 1322-1327 (ناشر: وزارت فرهنگ)
4- ترجمه و چاپ زنان دانشمند نمایشنامه Les femmes savantes اثر مولیر (Moliere) نمایشنامه‌نویس فرانسوی، 1324
5- ترجمه و چاپ نمایشنامه‌ ریش‌تراش اشبیلیه Le Barbier de seville اثر نمایشنامه‌نویس فرانسوی بومارشه، 1327

مراسم تشییع مرحوم دکتر حسن ره‌آورد صبح امروز دوشنبه اول خرداد 91 از در منزل ایشان واقع در تهران خیابان شریعتی بالاتر از پل رومی خیابان میرزاپور مهر چهارم بن بست امین به سمت بهشت زهرا(س) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها