ايبنا - خواندن يك صفحه ازيك كتاب را مي توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه اي ازاكسير دانايي، لحظه اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
(گفتگو پیرامون ادبیات معاصر آلمان و نگاه فلسفه محور)
مصاحبهگر: عباس محبعلی
• آقای ناقد، پرسش اول من این است که در حال حاضر سرشناسان ادبیات معاصر آلمان چه کسانی هستند و چه طیفی هستند و چه طیفی از خوانندگان را در بر میگیرند؟
اول بگذارید ببینم این «ادبیات معاصر آلمان» که میگویید چه مقولهای است و کی و از کجا و چطور و با چه نویسندگانی آغاز شد. در ضمن به تمایز آن با ادبیات مدرن و ادبیات جدید هم اشارهای کنیم؛ چون میدانید که تفاوت بزرگی است میان «ادبیات مدرن» و «ادبیات معاصر». مفهوم «ادبیات مدرن» به تحولاتی در عرصه ادبیات اطلاق میشود که حدوداً صد سال به درازا کشید و در عرصه ادبیات داستانی، شاید رمان دنکیشوت را بتوان سرآغاز آن دانست. در دهه هشتاد قرن نوزدهم میلادی بود که ناتورالیستها به طور گسترده از این اصطلاح استفاده کردند و در عرصه گفتمان ادبیات داستانی رایج شد. البته ما در اینجا درباره دورههای متفاوت ادبیات مدرن وارد بحث نمیشویم. فقط به این اشاره بسنده میکنیم که ناتورالیسم در واقع زمینهساز و خاستگاه اصلی ادبیات مدرن بود.
• یکی از مشهورترین نویسندگان ناتورالیسم آلمان، گرهارد هاوپتمان است که نوبل ادبیات سال 1912 را هم گرفت.
بله، هاوپتمان یکی از رهبران مکتب ادبی ناتورالیسم انقلابی بود و یکی از مهمترین نمایشنامهنویسان این مکتب در قرن نوزدهم میلادی. گرایش او به ناتورالیسم را از همان آغاز کار و با نوول تیل سوزنبان میتوان دید. این نوول را هاوپتمان در سال 1887 نوشت و در آن یکی از مهمترین مسائل اجتماعی قرن نوزدهم را که معضل «انسان- ماشین» بود، مطرح کرد. او راهآهن را به عنوان نماد این دوره که با گسترش صنعت و قدرتیابی ماشین همراه بود، به کار گرفت تا اختلال در چرخه طبیعی زندگی انسان و غلبه ماشین بر گستره حیات بشر را به نمایش گذارد. انسان در آثار هاوپتمان نه به عنوان موجودی فعال و عامل اراده و حامل اندیشه، بلکه در واقع قربانی غیرفعال حوادث و رویدادهاست. او دست به عمل نمیزند بلکه چیزی بر او حادث میشود؛ چیزی که او قابلیت درک و دریافت آنرا ندارد.
صفحه 162/ از دانش تا فرزانگی/ خسرو ناقد/ نشر ققنوس/ سال 1390/ 215 صفحه/ 5200 تومان
نظر شما